گواهی اشتغال به تحصیل چیست؟

گواهی اشتغال به تحصیل چیست؟

در این مقاله درباره گواهی اشتغال به تحصیل صحبت می‌کنیم. این که گواهی اشتغال به تحصیل چیست و چه کاربردهایی دارد و نحوه اخذ آن چگونه است، همگی در این مطلب توضیح داده شده است. در ادامه با ما همراه باشید.
گواهی اشتغال به تحصیل چیست

گواهی اشتغال به تحصیل چیست؟

دارالترجمه رسمی الف
15 آبان 1401
بدون دیدگاه

مقدمه

اگر یکی از مشمولین نظام وظیفه باشید، می‌دانید که تنها راه معافیت موقت از خدمت اجباری، ادامه تحصیل است. به عبارتی اگر بلافاصله پس از 18 ساله شدن وارد دانشگاه نشوید، باید به خدمت سربازی بروید. به همین دلیل است که هر یک از آقایان فرصت یک سال پشت کنکور ماندن را دارد و پس از آن مشمول خدمت می‌شود. حال برای آن که مشغول بودن به تحصیل را ثابت کنید، باید یک گواهی تحت عنوان «گواهی اشتغال به تحصیل» را از مراکز آموزشی که در آن به تحصیل مشغول بوده‌اید دریافت کرده و به سازمان نظام وظیفه ارائه کنید.

البته این تنها کاربرد گواهی اشتغال به تحصیل نیست؛ بلکه کاربردهای متعددی برای آن وجود دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت. تا انتهای مطلب با ما همراه باشید تا نحوه دریافت گواهی اشتغال به تحصیل به صورت حضوری و اینترنتی را نیز بررسی کنیم.

 

کاربرد گواهی اشتغال به تحصیل

گواهی اشتغال به تحصیل همان طور که از نامش پیداست، مدرکی است که محصل بودن شما را اثبات می‌کند. در واقع در مواردی که برخی امکانات فقط به محصلین اختصاص داده می‌شوند و یا محصل بودن تنها دلیل موجه، برای عدم انجام یک ضرورت محسوب گردد، این مدرک می‌تواند بسیار کاربردی و حائز اهمیت باشد.

یکی دیگر از مواردی که به گواهی اشتغال به تحصیل نیاز پیدا می‌کنید، عکس‌دار کردن شناسنامه است. افراد از سن 15 سالگی می‌توانند نسبت به عکس‌دار کردن شناسنامه خود اقدام کنند. به منظور این کار باید یک گواهی اشتغال به تحصیل از سمت مدرسه ضمیمه مدارک شود. شاید این ساده‌ترین موقعیتی باشد که به گواهی اشتغال به تحصیل نیاز پیدا می‌کنید.

یکی از مهم‌ترین کاربردهای این گواهی در مهاجرت است. برای دریافت ویزای برخی کشورها ممکن است به ترجمه رسمی گواهی اشتغال به تحصیل در کنار سایر مدارک مانند ترجمه دانشنامه تحصیلی و ریز نمرات، نیاز داشته باشید. پیشنهاد می‌کنیم ترجمه رسمی مدارک خود را حتما در یک دفتر ترجمه معتبر مانند دارالترجمه الف انجام دهید.

برای مثال دریافت ویزای توریستی آلمان به کمک ترجمه رسمی آلمانی، ویزای فرانسه یا ویزای شینگن نیاز به ترجمه گواهی اشتغال به تحصیل دارند. این گواهی ثابت می‌کند که شما در کشور خود مشغول به تحصیل هستید و باید بعد از مدت زمان مشخص بازگردید.

حتماً می‌دانید که فرزندان ذکور بالای 19 سال بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی دیگر شامل بیمه سرپرست خانواده نمی‌شوند. به همین دلیل در صورتی که هنوز مشغول به تحصیل هستند، باید گواهی اشتغال به تحصیل را به سازمان تأمین اجتماعی ارائه کنند تا همچنان بتوانند از خدمات بیمه استفاده کنند.

از دیگر مواردی که به گواهی اشتغال به تحصیل نیاز خواهید داشت، می‌توان به تعویض پلاک خودرو و خروج از کشور برای دانشجوی مشمول خدمت سربازی اشاره کرد. در ادامه درباره چگونگی دریافت گواهی اشتغال به تحصیل صحبت خواهیم کرد.

 

گواهی اشتغال به تحصیل از کجا بگیریم؟

اگر قصد دارید گواهی اشتغال به تحصیل را به صورت حضوری از مدرسه یا دانشگاه دریافت نمایید، مراحل توسط مقامات مربوطه انجام خواهد شد؛ البته ممکن است قوانینی مبنی بر ضرورت مراجعه به سایت برای دریافت گواهی وجود داشته باشد. به هر صورت همواره در برخی مراکز دریافت حضوری گواهی رایج است.

دریافت گواهی اشتغال به تحصیل با ثبت کتبی درخواست توسط دانشجو آغاز می‌گردد. این درخواست باید به کارشناس اداره آموزش ارائه شده و سپس گواهی از اداره آموزش به دانشکده ارسال گردد. گواهی باید توسط مدیر امور آموزشی امضا و سپس مجدداً به دانشکده بازگردد. اغلب ارسال نامه‌ها توسط نامه‌رسان انجام می‌شود و بر عهده شما نیست. در مدارس تمام کارها در مدرسه انجام می‌شوند؛ اما توجه داشته باشید که ممکن است به منظور انجام برخی امور، به مهر و امضاء مسئول آموزش و پروش استان نیاز باشید. بهتر است تمامی شرایط و ضوابط را پیش از اقدام برای دریافت گواهی اشتغال به تحصیل جویا شوید.

 

دریافت گواهی اشتغال به تحصیل اینترنتی

برای دریافت گواهی اشتغال به تحصیل به صورت اینترنتی راه‌های مختلفی پیش روی شما قرار دارد؛ اگر دانشگاهی که در آن تحصیل می‌کنید از سامانه جامع گلستان پشتیبانی می‌کند، می‌توانید به راحتی از همین سایت گواهی خود را دریافت نمایید. برای انجام این کار، مراحل گفته شده را دنبال کنید:

  • پس از ورود به سایت گلستان، قسمت آموزش را انتخاب نموده و سپس وارد بخش دانشجو شوید.
  • حالا می‌توانید با انتخاب گزینه درخواست‌ها، درخواست گواهی اشتغال به تحصیل را ثبت کنید.
  • حال اگر در ترم جاری انتخاب واحد کرده باشید، پنجره‌ای پیش روی شما باز می‌شود که باید مشخصات خود را در آن وارد نمایید.
  • در این صفحه علاوه بر اطلاعات شخصی، مواردی مثل اداره محل ارسال ذکر شده و نهایتاً گواهی به همان مقصد فرستاده می‌شود.
  • فراموش نکنید در صورت نیاز به تأیید دانشکده، باید فرم را چاپ کرده و مهر دانشکده روی آن زده شود.

 

یکی دیگر از راه‌هایی که می‌توانید گواهی اشتغال به تحصیل خود را دریافت کنید، مراجعه به سامانه سجاد است. مراحل دریافت گواهی از این سایت را قدم به قدم برایتان شرح داده‌ایم.

  • برای ثبت درخواست گواهی اشتغال به تحصیل در سامانه سجاد ابتدا باید در این سایت ثبت نام کنید. به این منظور، saorg.ir را باز کنید تا وارد سامانه جامع  امور دانشجویان شوید.
  • پس از ورود به سایت، گزینه ثبت نام را از بالای صفحه انتخاب نمایید.
  • در این مرحله با پذیرش قوانین سایت، صفحه‌ای پیش روی شما باز می‌شود که محل وارد کردن اطلاعات است.
  • پس از وارد نمودن اطلاعات، با مشخص کردن روش دریافت کد می‌توانید مراحل ثبت نام را تکمیل کنید.
  • حالا که در سایت ثبت نام کردید، امکان ثبت درخواست برای دریافت گواهی اشتغال به تحصیل برایتان فراهم است. می‌توانید با ورود به سایت درخواست خود را ثبت نمایید.

اگر دانشجوی دانشگاه پیام نور به صورت حضوری یا غیرحضوری هستید، می‌توانید همانند سایر دانشجویان با مراجعه به سامانه گلستان ثبت درخواست را انجام دهید. برای این کار باید وارد سایت reg.pnu.ac.ir شده و سپس طبق مواردی که کمی قبل گفته شد،  درخواست خود را ثبت کنید. گواهی اشتغال به تحصیلی که دریافت می‌کنید باید توسط کارشناس آموزشی و ریاست دانشکده یا واحد آموزشی تأیید شده و به مهر و امضای ریاست مرکز برسد. به این ترتیب گواهی اشتغال به تحصیل شما رسمیت پیدا کرده و معتبر می‌شود.

دریافت گواهی اشتغال به تحصیل به منظور ارائه به سازمان تأمین اجتماعی متفات از این روش‌هاست؛ چرا که باید از طریق سایت بیمه انجام گردد. مراحل دریافت گواهی اشتغال به تحصیل از این روش در ادامه به ترتیب بیان شده است:

  • برای دریافت گواهی به کد مجوز استعلام گواهی اشتغال به تحصیل نیاز دارید؛ به این منظور باید وارد سایت msrt.ir شوید.
  • پس از ورود به سایت با وارد کردن اطلاعات صحیح، کد رهگیری را دریافت می‌کنید.
  • حالا باید وارد سایت تأمین اجتماعی شوید؛ tamin.ir را در گوگل جست و جو نمایید.
  • از قسمت بالای صفحه قسمت بیمه‌شدگان را انتخاب کرده و سپس وارد قسمت اعلام کد مجوز استعلام اشتغال به تحصیل شوید.
  • با وارد کردن کد می‌توانید مراحل ثبت اشتغال به تحصیل را به پایان برسانید.

 

دریافت گواهی اشتغال به تحصیل دانش‌آموزان

تا به این‌جا نحوه دریافت گواهی اشتغال به تحصیل برای دانشجویان را بررسی کردیم. حالا قصد داریم سامانه دریافت گواهی اشتغال به تحصیل آنلاین برای دانش‌آموزان را نیز بررسی نماییم.

برای دریافت گواهی اشتغال به تحصیل، در صورتی که در هر یک از دوره‌های ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم مشغول به تحصیل باشید، می‌توانید به سامانه سناد مراجعه کنید.

برای ورود snd.medu.ir را باز کرده و وارد سایت شوید؛ در صفحه  اصلی سایت سه گزینه پیش روی شما نمایان می‌شود که از میان بخش ادارات و مناطق، مدارس و دانش‌آموزی، طبیعتاً باید بخش دانش‌آموزی را انتخاب نمایید.

در این بخش می‌توانید با وارد کردن اطلاعات و ورود به سایت، درخواست خود مبنی بر دریافت گواهی اشتغال به تحصیل را ثبت کنید. البته خدمات دیگری نیز  در این سایت ارائه می‌شود که در صورت نیاز می‌توانید از آن‌ها نیز استفاده نمایید.

 

کلام آخر

در این مقاله شما را با نحوه دریافت گواهی اشتغال به تحصیل و هم‌چنین کاربردهای آن آشنا کردیم؛ در بسیاری از موارد ممکن است به این گواهی نیاز پیدا کنید. همان‌طور که در متن بالا گفته شد، از ساده‌ترین چیز مثل عکس‌دار کردن شناسنامه تا مسائلی چون مهاجرت، به گواهی اشتغال به تحصیل نیاز دارند. بنابراین آگاهی از نحوه دریافت و استعلام آن می‌تواند مانع هدر رفتن زمان و سریع پیش رفتن کارها گردد. توجه داشته باشید که هر گواهی  برای مدت زمان محدودی اعتبار دارد. به همین دلیل نمی‌توانید از قبل این گواهی را دریافت نمایید. ضمناً بهتر است پیش از اقدام برای دریافت آن، روند انجام کار در مرکز مورد نظر و یا شهر محل سکونت خود را جویا شوید. تقاوت‌های جزئی ممکن است در این روند وجود داشته باشند. امیدواریم مطالب فوق برایتان مفید و کاربردی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *