ترجمه رسمی دفترچه بازرگانی

ترجمه رسمی دفترچه بازرگانی

قبل از هر چیز باید بدانیم که ترجمه رسمی دفترچه بازرگانی برای چه ویزاهایی لازم است؟ آیا نیاز است که مدارک ترجمه شده را به تایید دادگستری و خارجه برسانیم؟ هزینه ترجمه دفترچه بازرگانی چقدر است و چه مدت زمان می برد؟ این ها سوالاتیست که معمولا مشتریانمان از ما می پرسند. در صورتی که تمایل دارید تا اطلاعات بیشتری در خصوص هزینه و شرایط ترجمه رسمی دفترچه بازرگانی کسب کنید در ادامه با ما همراه باشید...

ترجمه رسمی دفترچه بازرگانی

ترجمه رسمی دفترچه بازرگانی

دارالترجمه رسمی الف
4 خرداد 1401
بدون دیدگاه

مقدمه

ارسال مدارک به سفارت اولین قدم برای دریافت ویزا جهت سفر به کشورهای خارجی است. این مدارک بسته به شرایط متقاضی متفاوت هستند، اما به طور کلی به سه دسته مدارک هویتی، مدارک شغلی و مدارک تمکن مالی تقسیم می‌شوند که برای ارائه به سفارت باید به صورت رسمی ترجمه شوند.

ترجمه رسمی دفترچه بازرگانی یکی از مدارک شغلی است که معمولا جهت تضمین بازگشت یا اثبات توانایی مالی جهت تامین هزینه‌های مدت زمان اقامت و همچنین ثابت کردن این نکته که در کشور خود دارای کسب و کار و درآمد هستند و از تمکن مالی برخوردارند مورد نیاز است.

مطابق قانون صادرات و واردات کشور ایران، هر فرد یا شرکتی که در زمینه صادرات و واردات کالا فعالیت می‌کند باید کارت بازرگانی تایید شده وزارت بازرگانی را داشته باشد. این کارت به دو صورت تک کارت هوشمند و دفترچه‌ای برای متقاضیان صادر می‌شود. دارندگان این کارت یا دفترچه در زمان دریافت ویزا به منظور سفرهای توریستی یا تجاری باید ترجمه رسمی دفترچه بازرگانی خود را دریافت و به سفارت کشور مربوطه ارائه کنند.

بسته به اینکه دارنده دفترچه بازرگانی شخصی حقیقی یا حقوقی باشد اطلاعات مختلفی در آن درج می‌شود که به شرح زیر هستند:

  • اطلاعات کامل شرکت مانند نام، محل، شماره ثبت و…
  • اطلاعات کامل دارنده کارت، مشخصات شناسنامه‌ای
  • شماره عضویت در اتاق بازرگانی
  • نوع فعالیت صادرات یا واردات بودن و…

در ترجمه رسمی دفترچه بازرگانی هم باید تمام این اطلاعات به طور دقیق وجود داشته باشند. ترجمه رسمی این مدرک علاوه بر اینکه جز مدارک شغلی در انواع ویزاها به خصوص ویزای تجاری محسوب می‌شود، برای افرادی که در سطح بین‌الملل به فعالیت‌های تجاری می‌پردازند هم مورد نیاز است.

 

مدت زمان ترجمه رسمی دفترچه بازرگانی

در حالت کلی بعد از ارائه اصل دفترچه بازرگانی به دارالترجمه، آماده‌سازی و ترجمه این مدرک چیزی حدود دو الی سه روز کاری زمان می‌برد. باید دقت کرد که تنها اصل این مدرک قابل ترجمه است و نسخه‌های برابر اصل یا کپی این مدرک برای ترجمه رسمی قابل استناد نیستند. همچنین دفترچه باید دارای اعتبار باشد و حق عضویت دارنده آن هم پرداخت شده باشد.

در صورتی که متقاضی علاوه بر ترجمه رسمی دفترچه بازرگانی نیاز به دریافت تاییدیه‌های دادگستری یا وزارت امور خارجه هم داشته باشد، سه روز دیگر هم به زمان گفته شده اضافه و کل پروسه ترجمه رسمی مدرک 6 روز کاری زمان می‌برد. البته دریافت تاییدات دادگستری و خارجه تنها توسط برخی از سفارت ها الزامی است و در تمامی تایپ های ویزا نیازی به آن‌ها نیست.

ممکن است به ترجمه مدارک زیر هم نیاز داشته باشید

ترجمه رسمی کارت بازرگانی ترجمه رسمی فیش حقوقی ترجمه رسمی جواز کسب

هزینه ترجمه رسمی دفترچه بازرگانی

هزینه ترجمه رسمی دفترچه بازرگانی بسته به عواملی مانند زبان ترجمه(مثلا انگلیسی یا ترجمه رسمی آلمانی)، تعداد نسخه‌های مورد نیاز در آن، اطلاعات و توضیحات اضافه داخل ترجمه، دریافت یا عدم دریافت تاییدیه‌های دادگستری و وزارت امور خارجه متفاوت بوده و مطابق نرخ‌نامه کانون مترجمین قوه قضاییه مربوط به خدمات دارالترجمه‌های رسمی به شرح زیر است:

  • هزینه ترجمه هر صفحه آچهار از دفترچه بازرگانی 77,000 تومان می باشد(هر سطر اضافه توضیحات برای این سند 2,500 تومان هزینه دارد).
  • هزینه ترجمه هر صفحه آچهار از دفترچه بازرگانی در زبان های غیر انگلیسی 92,000 تومان می باشد(هر سطر اضافه توضیحات برای این سند 3,100 تومان هزینه دارد).

نکته: طبق نرخنامه کانون مترجمین، هزینه حق دفتری، پلمپ، اسکن و کپی برابر اصل به جمع کل مبلغ ترجمه اضافه خواهد شد.

 

تاییدات دادگستری و وزارت خارجه

در صورتی که به تاییدات نیاز دارید می توانید با ارائه اصل دفترچه بازرگانی به دار الترجمه الف نسبت به اخذ تاییدات دادگستری و خارجه اقدام نمائید.

نکته: قبل از اقدام به ترجمه از مورد نیاز بودن تاییدات دادگستری و خارجه اطمینان حاصل کنید تا از پرداخت هزینه های اضافی جلوگیری شود.

  • هزینه تایید وزارت دادگستری برای دفترچه بازرگانی هوشمند 70،000 تومان
  • هزینه تایید وزارت امور خارجه برای دفترچه بازرگانی هوشمند 20،000 تومان

نکته: برای اخذ تاییدات دادگستری و خارجه دفترچه بازرگانی باید دارای اعتبار باشد و حق عضویت دارنده آن هم پرداخت شده باشد.

 

سوالات متداول

دفترچه بازرگانی پس از ترجمه رسمی و دریافت تاییدیه‌ها تا 6 ماه اعتبار داشته و قابل استفاده است. به عبارت دیگر اگر متقاضی تا 6 ماه بعد از دریافت ترجمه رسمی برای اخذ ویزای خود اقدام نکند، ترجمه بی‌اعتبار شده و برای اخذ ویزای مجدد باید پروسه انجام ترجمه و دریافت تاییدیه‌ها را طی کند. طبیعتا انجام مجدد ترجمه و دریافت تاییدیه‌ها با آخرین نرخ اعلام شده توسط قوه قضاییه خواهد بود.

  • در صورت نیاز به دریافت تاییدات دادگستری و وزارت امور خارجه مدت زمان ترجمه رسمی طولانی‌تر می‌شود. برای تاییدیه دادگستری یک روز کاری و برای تاییدیه امور خارجه دو روز کاری زمان نیاز است.
  • هزینه‌های دریافت تاییدات دادگستری و وزارت امور خارجه هم به ترتیب 70.000 و 20.000 تومان می‌باشد که در صورت نیاز هزینه هرکدام به کل هزینه ترجمه رسمی اضافه شده و بعد از پرداخت آن‌ها پروسه دریافت تاییدیه‌ها آغاز می‌شود. زبان ترجمه مدارک تاثیری در قیمت تاییدیه‌ها ندارد.

مدت زمان ترجمه رسمی دفترچه بازرگانی میانگین بین دو الی سه روز کاری به زمان نیاز دارد اما در صورتی که ترجمه رسمی خود را در زمان کمتری می خواهید می توانید با همکاران ما در این خصوص صحبت نمائید و تقاضای ترجمه فوری را داشته باشید.

تنها ارائه اصل دفترچه بازرگانی که دارای اعتبار باشد و حق عضویت دارنده آن هم پرداخت شده باشد کافی می باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *