تفاوت کارت مباشرت و جواز کسب چیست؟

تفاوت کارت مباشرت و جواز کسب چیست؟

قبل از هر چیز باید بدانیم که تفاوت کارت مباشرت و جواز کسب چیست؟ آیا نیاز است که نسبت به اخذ کارت مباشرت اقدام نماییم؟ شرایط اخذ کارت مباشرت و جواز کسب چیست؟ این‌ها سوالاتیست که معمولا مشتریانمان از ما می‌پرسند. در صورتی که تمایل دارید تا اطلاعات بیشتری در خصوص شرایط صدور جواز کسب و کارت مباشرت و همچنین تفاوت آن‌ها کسب کنید در ادامه با ما همراه باشید...  
تفاوت کارت مباشرت و جواز کسب

تفاوت کارت مباشرت و جواز کسب چیست؟

دارالترجمه رسمی الف
5 آبان 1401
27 دیدگاه

مقدمه

هر شخصی که قصد راه ­اندازی یک کسب و کار قانونی را دارد، باید برای دریافت جواز کسب و گاهاً کارت مباشرت اقدام نماید. در واقع بدون طی کردن مراحل دریافت این مدارک، کسب و کار مورد نظر از نظر قانونی به رسمیت شناخته نشده و فعالیت آن غیرقانونی خواهد بود.

افرادی که قصد دارند کسب و کار خود را آغاز کنند، با سؤالاتی از این قبیل مواجه‌اند که جواز کسب به چه معناست، کارت مباشرت به چه معناست و این دو چه تفاوت­‌هایی با هم دارند؟ از همین رو در این مطلب تصمیم داریم به بررسی دقیق تفاوت کارت مباشرت و جواز کسب پرداخته و شما را با این دو مدرک مهم برای راه ­اندازی کسب و کارهای مختلف آشنا کنیم.

بررسی تفاوت­ های جواز کسب و کارت مباشرت

برای اینکه به خوبی با تفاوت­‌های کارت مباشرت و جواز کسب آشنا شوید، لازم است این دو سند را از جهات مختلف با هم مقایسه کنیم.

تعریف کلی هر سند

جواز کسب مجوزی است که تمام اشخاص حقیقی و حقوقی باید برای تأسیس واحد صنفی خود دریافت نمایند. به عبارت دقیق­ تر، جواز کسب یک سند تجاری مهم است که از سوی مراجع قانونی برای کسب و کارهای نوظهور صادر شده و به آن­ها اجازه شروع فعالیت را خواهد داد.

داشتن جواز کسب مزایای زیادی برای صاحب آن دارد. اگر شما به عنوان یک شخص حقوقی صاحب واحد صنفی خاص دارای جواز کسب باشید، می­‌توانید از آن برای دریافت وام و تسهیلات بانکی، بیمه تکمیلی پرسنل، بهره ­مند شدن از تعرفه صنعتی برای گاز و برق، بهره ­مند از سهمیه سوخت ریخته­‌گری و بسیاری موارد و مزایای دیگر استفاده کنید.

در صورتی که فرد صاحب جواز کسب دارای چندین واحد صنفی(چندین جواز کسب) بوده و یا امکان حضور در واحد صنفی را نداشته باشد، باید بعد از دریافت جواز کسب یک مباشر برای خود تعیین کند. مباشر به شخصی گفته می‌­شود که به نمایندگی از طرف صاحب واحد صنفی انتخاب شده و باید وظایف او را به درستی انجام دهد. تمام قوانینی که برای دارنده جواز کسب وجود دارد، برای مباشر هم صادق است.

بعد از معرفی مباشر به اتحادیه واحد صنفی و ارائه مدارک لازم، کارت مباشرت صادر خواهد شد. دارنده جواز کسب و کارت مباشرت وظایف یکسانی دارند، اما صاحب جواز کسب می­‌تواند مباشر خود را تغییر دهد و مسئولیت‌های حقوقی کسب و کار به عهده‌ی صاحب جواز کسب است.

تفاوت کارت مباشرت و جواز کسب

انواع جواز کسب

جواز کسب با توجه به مدت اعتبار به دو نوع دائمی و موقت تقسیم می­‌شود:

۱) جواز کسب موقت:

این نوع جواز کسب نهایتاً تا یک سال اعتبار دارد. بعد از اتمام اعتبار، صاحب آن موظف است تا حداکثر ۳۰ روز بعد برای اخذ جواز دائم اقدام نماید. در واقع باید گفت این نوع جواز فقط یکبار صادر شده و امکان تمدید ندارد.

۲) جواز کسب دائمی:

اعتبار این نوع جواز کسب نزدیک به ۵ سال است. بعد از این مدت صاحب جواز باید برای تمدید آن اقدام نماید.

اما کارت مباشرت فقط یک نوع است و نیازی به تمدید ندارد.

شرایط دریافت جواز کسب

دریافت جواز کسب نیاز به برخورداری از شرایط خاصی دارد که برخی از مهم‌­ترین آن­‌ها عبارتند از:

  • صاحب جواز باید تابعیت کشور ایران را داشته باشد. شرایط دریافت جواز برای اتباع خارجی فرق داشته و این افراد باید برای راهنمایی بیشتر به وزارت تعاون، کار و امور اجتماعی مراجعه کنند.
  • اگر واحد صنفی در تهران قرار داشته باشد، متقاضی باید حداقل ۵ سال ساکن این شهر باشد.
  • متقاضیان باید یک سند مالکیت یا اجاره نامه رسمی از محل تأسیس واحد صنفی ارائه دهند.
  • متقاضیان (به غیر از افراد بالای ۴۵ سال) باید سواد خواندن و نوشتن داشته باشند.

برای مباشر این شرایط صادق نیست؛ فقط فرد مورد نظر باید عدم اعتیاد و عدم سوءپیشینه داشته و دانش فنی در مورد واحد صنفی را داشته باشد.

 

مدارک لازم برای صدور جواز کسب

برای دریافت جواز کسب باید مدارک مورد نیاز آن را از قبل آماده کنید تا فرایند رسیدگی به درخواست شما با سرعت و سهولت انجام شود. این مدارک عبارتند از:

  • ۱۲ قطعه عکس پرسنلی جدید به همراه کپی آن‌­ها
  • سند مالکیت یا اجاره نامه مکان تأسیس کسب و کار
  • کارت معافیت یا پایان خدمت برای آقایان
  • ارائه گواهی عدم سوءپیشینه
  • ارائه گواهی عدم مصرف موادمخدر و اعتیاد
  • ارائه اصل آخرین مدرک تحصیلی
  • ارائه رزومه کاری
  • ارائه تأییدیه نظارت از اماکن عمومی توسط نیروی انتظامی
  • ارائه مدارکی که نشان دهد شخص برای انجام آن کسب و کار از دانش و صلاحیت فنی برخوردار است
  • ارائه گواهی معاینه پزشکی و تأییدیه بهداشت

فرق کارت مباشرت و جواز کسب چیست؟

مدارک لازم برای صدور کارت مباشرت

برای صدور کارت مباشرت، لازم است صاحب واحد صنفی و شخصی که قرار است به عنوان مباشر انتخاب شود، با در دست داشتن مدارک لازم به اتحادیه واحد صنفی مراجعه کنند. مدارک لازم برای صدور کارت مباشرت عبارتند از:

  • کپی تمام صفحات شناسنامه مباشر (۲ سری از هر صفحه)
  • ۲ سری فتوکپی کارت ملی مباشر
  • ۲ سری فتوکپی کارت پایان خدمت یا معافیت سربازی مباشر
  • دو سری فتوکپی از آخرین مدرک کارشناسی مباشر
  • یک قطعه عکس ۶ در ۴ و شش قطعه عکس ۳ در ۴
  • دو سری کپی از قرارداد تعیین مباشرت که توسط مباشر و صاحب جواز امضا شده است
  • ارائه گواهی عدم سوءپیشینه
  • ارائه گواهی عدم اعتیاد
  • ارائه تاییدیه صلاحیت فردی مباشر از سوی اماکن و نیروی انتظامی

 

مراحل دریافت جواز کسب

بعد از اینکه با تمام شرایط دریافت جواز کسب آشنا شده و مدارک موردنیاز را آماده کردید، می­ توانید برای دریافت این مجوز اقدام نمایید. مراحل دریافت جواز کسب به صورت زیر است:

  1. در ابتدا شما باید به اتحادیه موردنظر مراجعه کرده و درخواست کتبی صدور جواز کسب خود را ارائه دهید.
  2. سپس این درخواست توسط اتحادیه ثبت شده و رسید آن به شما تحویل داده می‌­شود.
  3. در این مرحله، کارشناسان کمیسیون به بررسی محل احداث کسب و کار شما می­‌پردازند.

دریافت کارت مباشرت به جواز کسب وابسته است و فرد بعد از طی کردن این مراحل می­‌تواند به همراه مباشر خود و با در دست داشتن مدارک لازم، به اتحادیه واحد صنفی مورد نظر مراجعه کند.

 

مسئولیت­ های دارنده جواز کسب

دارنده جواز کسب تمام مسئولیت‌­های واحد صنفی را برعهده دارد. برای مثال رعایت قوانین مربوط به جواز کسب و اتحادیه واحد صنفی، ارتباط با اشخاص ثالث، ارتباط با کارمندان و… از مسئولیت­‌های دارنده جواز کسب هستند.

همانطور که در بخش­ های قبلی هم اشاره کردیم، مباشر می­‌تواند تمام وظایف دارنده جواز کسب را انجام دهد و از تمام اختیارات و مسئولیت­‌های او برخوردار است.

در واقع مباشر در نبود صاحب جواز کسب به عنوان نماینده رسمی او عمل کرده و تمام وظایفش را در واحد صنفی انجام می­ دهد.

مباشر حتی می ­تواند تمام قراردادهای مهم را امضا کرده و با اشخاص ثالث و مشتریان واحد صنفی برای انجام امور در ارتباط باشد.

با توجه به این توضیحات می‌­توان نتیجه گرفت عملکرد مباشر همان عملکرد دارنده جواز کسب تلقی می­شود. پس اگر عملکرد مباشر منجر به خسارت رساندن به اشخاص ثالث شود، مسئول این خسارت دارنده جواز کسب خواهد بود.

البته در صورتی که مباشر یک کار غیرقانونی انجام داده باشد و این کار موجب ضرر رساندن به واحد صنفی یا اشخاص ثالث شود، مسئولیت آن تمام و کمال با خود اوست و دارنده جواز کسب می­‌تواند از او شکایت کند.

بنابراین باید گفت کسی که کارت مباشرت دریافت می­‌کند وظایف سنگین و مهمی به عهده خواهد داشت. از همین رو افراد برای تعیین مباشر باید به سراغ افراد متخصص و مسئولیت پذیر بروند.

 

بیشتر بخوانید: ترجمه رسمی جواز کسبترجمه رسمی کارت مباشرت

 

چه کسانی مستلزم معرفی مباشر هستند؟

افرادی که صاحب واحد صنفی خاص بوده و خودشان به صورت دائم در آن واحد صنفی فعالیت می­‌کنند، الزامی به معرفی مباشر و دریافت کارت مباشرت ندارند. اما در سه حالت خاص افراد حتماً باید یک مباشر را به اتحادیه واحد صنفی خود معرفی کنند. این چهار حالت شامل موارد زیر است:

  • در صورتی که فرد توانایی حضور دائمی در واحد صنفی خود را نداشته باشد. در این حالت برای انجام امور به یک مباشر نیاز است. همانطور که گفتیم، مباشر می­‌تواند تمام وظایف و اختیارات صاحب جواز را انجام دهد و محدودیتی در این مورد ندارد.
  • حالت دوم زمانی است که فرد دارای چندین جواز کسب و واحد صنفی مختلف باشد. چنین افرادی نمی­‌توانند به امور تمام واحدهای صنفی بپردازند و مستلزم معرفی مباشر قانونی خواهند بود.
  • هر واحد صنفی باید مباشر خاص خود را داشته باشد. مثلا اگر شما سه جواز کسب دارید، می­‌توانید یکی از آن­‌ها را خودتان اداره کرده و برای دو واحد دیگر دو مباشر معرفی نمایید.
  • حالت سوم برای افرادی است که دانش و صلاحیت فنی صنف خود را ندارند. این افراد می­‌توانند یک مباشر با دانش و صلاحیت فنی مورد نیاز را معرفی کرده و اتحادیه را مطمئن کنند که با وجود این مباشر، کارهای فنی به درستی انجام خواهد شد.

در پایان باید بگوییم اگر قصد ترجمه رسمی مدارک مانند کارت مباشرت یا جواز کسب را دارید، دارالترجمه رسمی الف با بهترین کیفیت و در اسرع وقت این کار را برای شما انجام می دهد. تنها کافیست با کارشناسان ما تماس بگیرید.

سوالات متداول

خیر. تنها زمانی می توان برای اخذ کارت مباشرت اقدام کرد که مدیر واحد صنفی مربوطه نسبت به اخذ جواز کسب اقدام کرده باشد.

در ابتدا مشکلات حقوقی متوجه صاحب جواز کسب خواهد شد. در صورتی که کوتاهی از سمت مباشر باشد می‌بایست صاحب جواز کسب نسبت به طرح دعوی در خصوص خسارت وارد شده از طرف مباشر اقدام به عمل آورد.

دیدگاه‌ها

سلام
روز بخیر ایا با دریافت کارت مباشرت میتوان وام بانکی دریافت کرد یا خیر؟

سلام
صاحب کارگاهمون میخواهد منو مباشر کند چون من بیمه هستم ایا مباشر شدن در بیمه من مشکلی ایجاد نمیکند ؟
کلا مباشر شدن خوب هست یا نه ؟

با سلام
اگر صاحب جواز کسب مباشر بگیرد صاحب جواز کسب جزو مشاغل هست و باید مثل صاحبان مشاغل اظهارنامه پر کند؟

برای مباشرت نیاز هستش که در دارایی تشکیل پرونده بدیم؟

سلام
آیا از کارت مباشر برای ویزا شنگن به عنوان شغل میشود استفاده کرد؟

با سلام ، بله شما می توانید از کارت مباشرت به عنوان یک مدرک شغلی برای گرفتن ویزای شنگن استفاده کنید.

سلام خسته نباشد
ایا در مواد شغل های فنی صاحب جواز خود کارت فنی دارد
ایا مباشرم کارت فنی لازمه داشته باشه

سلام
آیا کارت مباشر برای ویزای شنگن کاربرد دارد؟

من برای ویزای شینگن کارت مباشرت ارائه دادم

سلام من برای اینکه بتونم بیمه بشم گواهینامه فنی و حرفه ای ام را که درب و پنجره سازی اهنی بوده گذاشتم روی مدارک خانمم و خودم مباشر شد و پروانه بنام خانمم صادر شد الان میخواهم مدارک فنی حرفه ای ام را از روی جواز بردارم و باطلش کنم ایا این امکان هست چون خانم که درب و پنجره ساز نیست یا جوشکار

سلام
آیا کارت مباشرت مانند جواز عنوان شغلی به حساب می آید
و به عنوان ضامن میشود در بانک ها یا مراجع دیگر استفاده کرد ؟

سلام وقتتون بخیر اتباع هستم کارت سرشماری و برگه کارت کار دارم مدرک فنی هم گرفتم میتونم بنام خودم جواز کسب داشته باشم؟
یا اینکه میتونم با این شرایط کارت مباشرت بگیرم؟

سلام ،اگر مباشر اقدام به ایجاد واحد صنفی مستقل کند،کارت مباشرت اعتبار خواهد داشت یا نه؟

سلام.ممنون از مطلب مفیدتون.
در صنف مشاور املاک کارت مباشرت نیاز به پایان خدمت دارد؟ از گواهی اشتغال به تحصیل نمیتوان استفاده کرد ؟!

سلام.
کارت مباشر برای فردی که چند سال در یک یا چند واحد صنفی مباشرت داشته میتواند به عنوان یک رزومه شغلی پر نظر گرفته شود.

با سلام ، برای شعبه دوم باید از مباشر استفاده کنید.

سلام ایابعدها صاحب کسب صلاح بداندمباشر راعوض کند ونیازی به بودنش دراین صنف نداشته باشد می‌تواند جایگزین کند وایامباشر ادعایی برواحدصنفی مینواندداشته باشد یاخیرمثلا به عنوان شریک خود رابداند ؟

با سلام
مباشر از طرف صاحب جواز کسب معرفی شده و نمی تواند ادعای مالکیتی داشته باشد و هر زمان که صاحب جواز کسب تصمیم به تغییر یا حذف مباشر گرفته باشد می تواند این کار را انجام دهد

سلام ایا کارت مباشرت برای فرد مباشر مالیات یا عوارض و بدهی به دنبال داره ؟

با سلام
مالیات و عوارض و بدهی به عهده صاحب جواز کسب می باشد.

مطابق قانون نظام صنفی و آیین نامه های اجرایی آن صدور دو یا چند پروانه کسب برای یک واحد صنفی با رعایت شرایطی امکان پذیر است

سلام….
ایا با داشتن کارت مباشرت میتوانیم از بانک وام بگیریم

به احتمال بسیار زیاد خیر ، به این دلیل که دارندگان جواز کسب نیز به سختی می توانند وامی را برای کسب و کار خودشان دریافت کنند و معمولا باید از بانک ها و واحد اصناف برای مطلع شدن از وام برای مباشر سوال کنید.

سلام من میخواهم به عنوان مباشر برای دوستم جواز کسب بگیرم ولی اصناف به من میگوید اگر به جای او مباشر شوی. دیگر خودت نمیتوانی جوازکسب بگیری. ایا درست است؟

سلام
ممنونم
پاسخم رو گرفتم
شاد باشين

خوب و گویا بود .

توضیحات کامل وجامع بود
سپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اعلانات


ضمن تبریک سال نو به اطلاع کلیه مشتریان و همکاران محترم میرسانیم دفتر ترجمه رسمی الف از تاریخ 1403/01/01 تا 1403/01/14 تعطیل می باشد.
دفترداران مجموعه از طریق واتس اپ بصورت محدود با شما مشتریان گرامی در ارتباط خواهند بود.

This will close in 20 seconds