دریافت حکم کارگزینی فرهنگیان بازنشسته چگونه است؟

دریافت حکم کارگزینی فرهنگیان

امروزه با آنلاین شدن کسب و کارها، انجام بسیاری از امور اداری مانند دریافت حکم کارگزینی فرهنگیان بازنشسته بسیار آسان شده و دیگر نیازی به طی مراحل سخت و پیچیده اداری (بروکراسی اداری) برای این کار نیست. احتمالا این سؤال برای شما پیش بیاید که آیا برای دریافت حکم کارگزینی فرهنگیان بازنشسته مدارکی نیاز هست یا خیر؟ در این مقاله مراحل دریافت حکم کارگزینی برای شما شرح داده شده است. تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

دریافت حکم کارگزینی فرهنگیان

دریافت حکم کارگزینی فرهنگیان بازنشسته چگونه است؟

دارالترجمه رسمی الف
1 آذر 1401
2 دیدگاه

مقدمه

با راه‌اندازی وبسایت‌ها، انجام بسیاری از امور اداری مانند دریافت حکم کارگزینی فرهنگیان بازنشسته بسیار آسان شده و دیگر نیازی به طی مراحل سخت و پیچیده اداری برای این کار نیست.

بازنشستگان گرامی می‌بایست به سایت صندوق بازنشستگی کشوری به آدرس cspf.ir مراجعه نموده و یا مستقیما آدرس اینترنتی sabasrm.ir را در مرورگر خود باز کنند.

افراد طی چند مرحله می‌توانند حکم کارگزینی خود را دریافت نموده و با این کار در وقت، انرژی و هزینه خود صرفه‌جویی کنند. در این مقاله به توضیح درباره نحوه دریافت حکم کارگزینی فرهنگیان بازنشسته و مراحل مختلف آن می‌پردازیم. در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

حکم کارگزینی چیست؟

هر سازمانی اطلاعات مهم مربوط به افراد زیرمجموعه خود را در فایلی به نام حکم کارگزینی نگه‌داری می‌کند. به بیان دیگر اختیارات قانونی فرهنگیان و افراد کارمند بخش‌های دولتی و خصوصی در چارت سازمانی در حکم کارگزینی نگه‌داری می‌شود. حکم کارگزینی هر فرد پس از شروع رسمی کار در هر سازمان توسط مافوق فرد یا بالاترین مقام سازمان صادر و امضا می‌گردد.

طبق حکم کارگزینی، کارمند استخدام ‌شده باید وظایف خود را بر اساس اختیارات قانونی که به او داده می‌شود انجام دهد. در مقابل، کارفرما متعهد می‌شود که با انجام وظایف حقوق وی را تمام و کمال پرداخت نماید.

از نظر حقوقی این حکم ارزش بالایی دارد زیرا قرارداد کاری بین طرفین محسوب می‌شود. برخی از موارد شامل افزایش حقوق، تغییر سمت یا ترفیع و مواردی از این قبیل نیز در حکم کارگزینی ذکر می‌شوند.

سه مورد مهم زیر در هر حکم کارگزینی وجود دارد:

  • یکی از موارد مهم مربوط به حکم کارگزینی افراد از جمله بازنشستگان فرهنگی اطلاعات فردی و هویتی آن‌هاست که شامل: شماره ملی، شماره حساب، اطلاعات شناسنامه‌ای و … می‌شود.
  • مورد بعدی که در حکم کارگزینی افراد درج می‌شود اطلاعات حقوق و افزایش حقوق آن‌هاست.
  • مورد سوم درج ‌شده در حکم کارگزینی اطلاعات مربوط به هویت شغلی و جایگاه فرد در سازمان است.

احکام کارگزینی برای انجام یک سری امور در خارج از سازمان نیز کاربرد دارند. مانند دریافت تسهیلات، ویزای خارج از کشور و غیره.

بعد از بازنشستگی فرد، حکم کارگزینی بازنشستگی دیگر اطلاعات مربوط به سمت و … را ندارد و شامل اطلاعات مربوط به حقوق بازنشستگی و تغییرات آن می‌شود.

سامانه دریافت حکم کارگزینی فرهنگیان بازنشسته

سامانه دریافت حکم کارگزینی فرهنگیان شاغل و بازنشسته با هم متفاوت است. شاغلین عزیز باید جهت دریافت حکم کارگزینی خود به سایت خدمات الکترونیکی آموزش و پرورش مراجعه کنند، زیرا در حین خدمت جزو کارکنان آموزش و پرورش محسوب می‌شوند، اما پس از پایان خدمت در این سازمان به زیرمجموعه وزارت کار، رفاه و امور اجتماعی منتقل گردیده و خدمات آن‌ها به صندوق بازنشستگی کشوری که از زیر مجموعه‌های وزارت کار است داده خواهد شد.

بنابراین فرهنگیان بازنشسته جهت انجام امور مربوط به دریافت حکم کارگزینی خود باید به سایت صندوق بازنشستگی کشوری مراجعه کرده و پس از وارد کردن شماره دفتر کل، شماره ملی و شماره حساب مراحل لازم برای دریافت حکم را طی کنند.

این سامانه علاوه بر ارائه حکم کارگزینی برای بازنشستگان عزیز، خدمات دیگری را نیز ارائه می‌کند که شامل موارد زیر است:

  • ارائه آیین نامه‌ها و دستورالعمل‌های تامین اجتماعی، قانون کار و سایر مقررات مربوط به وزارت کار
  • ارائه آیین‌نامه‌های استخدامی یا دستورالعمل‌های اداری مربوط به هر سازمان
  • اطلاعات مربوط به چارت سازمانی و جایگاه فرد استخدام شده
  • سوابق، تحصیلات، سن و سایر اطلاعات شغلی و هویتی فرد

مدارک لازم برای دریافت حکم کارگزینی فرهنگیان بازنشسته

ممکن است این سؤال برای شما پیش بیاید که آیا برای دریافت حکم کارگزینی فرهنگیان بازنشسته مدارکی نیاز دارید یا خیر؟ همان‌طور که گفتیم جهت ورود به سامانه صندوق بازنشستگی کشوری و دریافت حکم کارگزینی نیاز به اطلاعاتی شامل موارد زیر دارید:

شماره دفترکل: شماره دفتر کل کد شما در سازمان بازنشستگی کشوری است که در واقع جایگزین کد پرسنلی شما شده است و پس از ورود به مرحله بازنشستگی به جای کد پرسنلی به شما داده می‌شود.

شماره ملی: شماره ملی درج ‌شده روی کارت ملی شما از مواردی است که برای ورود به سایت و دریافت حکم کارگزینی خود نیاز دارید.

شماره حساب: شماره حسابی که حقوق بازنشتگی شما به آن واریز می‌شود در هنگام دریافت حکم کارگزینی شما نیاز است.

لازم به ذکر است که تمامی موارد ذکر شده به صورت شماره وارد سایت می‌شود و نیازی به کارت فیزیکی نیست.

مراحل دریافت حکم کارگزینی فرهنگیان بازنشسته

برای دریافت حکم کارگزینی فرهنگیان بازنشسته به سایت خدمات الکترونیکی صندوق بازنشستگی کشوری به دو آدرس cspf.ir و sabasrm.ir مراجعه نموده و مراحل لازم را طی نمایید.

با ورود به سایت صندوق بازنشستگی کشوری، در قسمت بالای صفحه گزینه‌ای به نام درگاه خدمات الکترونیکی به رنگ نارنجی وجود دارد که با کلیک ‌کردن روی آن وارد سامانه خدمات الکترونیکی سازمان بازنشستگی کشوری خواهید شد. می‌توانید به صورت مستقیم از طریق وارد کردن آدرس اینترنتی sabasrm.ir به این درگاه وارد شوید.

پس از بازشدن سایت به منوی حقوق رفته و سپس گزینه دریافت حکم حقوق را انتخاب کنید.

بعد از انجام این مراحل به صفحه ورود هدایت می‌شوید. در این قسمت باید اطلاعات درخواستی را که دارای سه فیلد است وارد کنید.

  • فیلد یا کادر اول شامل شماره دفتر کل است که باید به صورت صحیح و کامل آن را در اولین قسمت وارد کنید.
  • فیلد دوم شامل کد ملی است که باید آن را به طور صحیح در این کادر وارد کنید.
  • در فیلد سوم شماره حسابی که حقوق بازنشستگی شما به آن واریز می‌شود وارد نموده بر روی گزینه ورود کلیک کنید.
  • با انجام این مراحل ساده شما می‌توانید به دریافت حکم کارگزینی بازنشستگی خود بپردازید.

نکات مهم برای دریافت حکم کارگزینی فرهنگیان بازنشسته

دریافت حکم کارگزینی تنها از طریق سایت‌های ذکر شده در این مقاله امکان‌پذیر است. لذا در این مورد دقت کافی را داشته باشید و از در اختیار گذاشتن اطلاعات خود در سایت‌های دیگر که جهت سودجویی و کلاهبرداری ساخته شده‌اند خودداری کنید.

همچنین از قراردادن اطلاعات شخصی خود در اختیار افراد دیگر خودداری نمایید. ممکن است از حکم کارگزینی شما از طریق جعل سند جهت استفاده‌ شخصی و موارد دیگر سوءاستفاده قانونی شود.

متأسفانه به دلیل سادگی بسیاری از افراد بازنشسته امکان سوءاستفاده از آن‌ها زیاد بوده و افراد بسیاری با گرفتن اطلاعات شخصی آن‌ها و دریافت حکم کارگزینی یا جعل آن مشکلات بسیاری را برای این قشر عزیز به وجود آورده‌اند.

اقدامات انجام‌ شده در سایت‌های اعلام ‌شده قابل ردیابی و پیگیری است، بنابراین در انجام مراحل لازم دقت لازم را داشته باشید.

جمع‌بندی

یکی از مواردی که در بازنشستگی ممکن است برای فرهنگیان مورد نیاز باشد دریافت حکم کارگزینی یا همان حکم حقوقی است که امروزه به صورت غیرحضوری و از طریق سایت صندوق بازنشستگی کشوری قابل دریافت است و دیگر نیازی به مراجعه حضوری برای دریافت آن و انجام امور اداری نیست. شما با در دست داشتن اطلاعاتی از قبیل شماره دفتر کل، شماره ملی و شماره حساب حقوق خود می‌توانید شخصا و یا به کمک افراد دیگر به دریافت حکم کارگزینی خود بپردازید. حکم کارگزینی بازنشستگی شامل اطلاعات حقوقی شما است و کاربردهای مختلفی از جمله دریافت وام و تسهیلات، ضمانت و … دارد.

برای دریافت آن باید از طریق سایتcspf.ir وارد درگاه خدمات الکترونیکی صندوق بازنشستگی کشوری شد و یا این‌ که به صورت مستقیم از آدرس اینترنتی sabasrm.ir اقدام کرد. در صورت استفاده از سایت صندوق بازنشستگی کشوری باید وارد درگاه خدمات الکترونیکی شده و سپس اطلاعات خواسته‌ شده را در کادرهای مورد نظر وارد کرد.

اطلاعات لازم برای ورود به سایت شامل شماره دفترکل، شماره ملی و شماره حساب حقوق است که باید به صورت صحیح آن‌ها را در قسمت مربوطه وارد کنید. پس از آن بر روی دکمه ورود کلیک کرده و سپس حکم کارگزینی را دریافت کنید.

در پایان اگر پس از دریافت این مدرک، نیاز به ترجمه رسمی مدارک خود از جمله ترجمه رسمی حکم کارگزینی نیز داشتید، می‌توانید با کارشناسان خبره دارالترجمه رسمی فوری الف ارتباط گرفته و از طریق تماس تلفنی یا چت واتس‌اپ درخواست یا مشاوره خود را مطرح کنید.

سؤالات متداول

حکم کارگزینی فرهنگیان بازنشسته در ۴ مرحله کوتاه قابل انجام است. مرحله اول ورود به سایت صندوق بازنشستگی کشوری به آدرس cspf.ir مرحله دوم ورود به درگاه خدمات الکترونیکی، مرحله سوم انتخاب دریافت حکم حقوق از منوی حقوق و مرحله آخر ثبت اطلاعات درخواستی. در نهایت پس از پر کردن سه فیلد درخواستی و زدن دکمه ورود امکان دریافت حکم کارگزینی برای فرهنگیان بازنشسته وجود دارد.

در صورت نیاز به حکم کارگزینی، قبل از اقدام برای دریافت آن باید ۳ مورد را به همراه داشته باشید: شماره دفتر کل، شماره ملی و شماره حساب حقوق. این موارد به صورت عددی نیاز خواهد بود و نیازی به ارائه کارت‌ها در هنگام دریافت حکم کارگزینی نیست.

در مواردی که نیاز به ارائه مدرک درباره دریافت حقوق بازنشستگی فرهنگی هستید، می‌توانید از حکم کارگزینی استفاده کنید. مواردی مانند دریافت تسهیلات، ضمانت برای دریافت وام و موارد دیگر باید حکم کارگزینی خود را از سایت دریافت کنید.

دیدگاه‌ها

آخرین حکم زمان اشتعال رااز کجا باید بگیرم؟

خیلی سامانه بدرد بخوری نیست من ساعتها باید وقت بزارم آخرشم نمیتونم واردش بشم با گوشی که اصلا جواب نمیده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *