دانشگاه های رایگان آلمان کدامند؟

دانشگاه های رایگان آلمان

یکی از کشور‌های مقصد برای مهاجران که نظر بسیاری از افراد را به خود جلب کرده، آلمان می‌باشد. آلمان یکی از پیشرفته‌ترین کشورهای دنیاست که سطح بسیار بالایی از آموزش را نیز به دانشجویان ارائه می‌کند. به همین خاطر است که بسیاری از ایرانیان نیز آلمان را برای مهاجرت و تحصیل انتخاب می‌کنند. در این مقاله قصد داریم شما را با تحصیل رایگان در آلمان و سایت دانشگاه های آلمان آشنا نماییم.
دانشگاه های رایگان آلمان

دانشگاه های رایگان آلمان کدامند؟

دارالترجمه رسمی الف
4 آذر 1401
بدون دیدگاه

تحصیل در آلمان

در سال‌های اخیر، شاهد افزایش تقاضای افراد برای مهاجرت تحصیلی به آلمان هستیم و این مسئله نشان از کیفیت بالای تحصیل و زندگی در آلمان است. این کشور به عنوان کشوری پیشرفته و مدرن، امکانات متعددی را برای شهروندان و به خصوص دانشجویان خود فراهم کرده است که همگی در کنار هم، منجر به مهاجرت عده زیادی از افراد به آلمان به منظور تحصیل دانشگاهی می‌شوند. برای آن که بیشتر با علل و زمینه‌های مهاجرت تحصیلی افراد به آلمان آشنا شوید، به بررسی مزایای تحصیل در آلمان می‌پردازیم.

  • هزینه‌های زندگی معقول: طبیعتاً برای تحصیل در یک کشور باید علاوه بر هزینه‌های تحصیل، هزینه‌های زندگی در آن کشور را نیز مد نظر قرار داد.‌ آلمان به عنوان یک کشور پیشرفته که جزو ثروتمندترین کشورهای دنیا نیز به حساب می‌آید، توانسته امکانات را با حداقل هزینه در اختیار شهروندانش قرار دهد. کلن، دوسلدورف و لایپزیک از جمله شهرهایی هستند که می‌توان زندگی کم‌هزینه‌ای را در آن‌ها شروع کرد.
  • امنیت بالا: با وجود آن که تاریخ آلمان امنیت چندانی را به تصویر نمی‌کشد، اما آلمان امروزی کشوری با امنیت بالا است که شهروندان به دور از عقاید نژادپرستانه در کنار هم زندگی می‌کنند. میزان جرم و جنایت در آلمان بسیار پایین است و به همین دلیل مقصدی امن برای محصلین به حساب می‌آید.
  • وجود دانشگاه‌های برتر: بسیاری از دانشگاه‌های آلمان در فهرست برترین دانشگاه‌های دنیا قرار دارند و ارائه خدمات آموزشی در بالاترین سطح کیفیت انجام می‌شود. به همین خاطر است که آلمان توانسته از همین طریق نیز افراد زیادی را به کشور خود جذب کند. محصلین در این دانشگاه‌ها امکان کار و فعالیت در بازارهای جهانی را خواهند داشت و مدرک ارائه‌ شده توسط این دانشگاه‌ها، از معتبرترین مدارک دنیا هستند.
  • امکان تحصیل به زبان انگلیسی: از آن‌جا که زبان انگلیسی به عنوان زبان بین‌المللی توسط اغلب افراد در کشورهای دیگر فرا گرفته می‌شود، تحصیل به زبان انگلیسی راحت‌تر است. یکی از مزایای تحصیل در آلمان بدون شک امکان تحصیل به زبان انگلیسی است. در بسیاری از دانشگاه‌های آلمان تحصیلات مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی نیز ارائه می‌شود.
  • امکان اقامت پس از تحصیل: دانشجویان بین‌المللی می‌توانند تا ۱۸ ماه پس از اتمام تحصیل، ویزای خود را به ویزای کاری تغییر دهند. به عبارتی اگر در زمان گفته‌شده مشغول‌ به کار شوید، می‌توانید با ویزای کاری در آلمان اقامت داشته باشید.

علاوه بر موارد گفته‌شده، مزایای متعددی دیگری نیز برای تحصیل در آلمان در نظر گرفته می‌شود. نکته مهم دیگر درباره تحصیل، هزینه آن است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

تحصیل در آلمان

 

هزینه تحصیل در آلمان

دانشگاه‌ها در آلمان به دو دسته خصوصی و دولتی تقسیم می‌شوند. بیش از ۴۰۰ موسسه دولتی در آلمان وجود دارند که دوره‌های مختلفی را به دانشجویان ارائه می‌کنند. باید بدانید که اکثر دانشگاه‌های آلمان توسط بودجه دولتی حمایت شده و نیازی به پرداخت شهریه ندارند. علاوه بر این، چندین دانشگاه نیز توسط کلیسا حمایت و اداره می‌شوند. با این وجود تقریباً ۱۲۰ مرکز آموزش عالی خصوصی نیز در آلمان به پرورش دانشجویان پرداخته و مدرک معتبر و رسمی به آن‌ها ارائه می‌کنند. مدارک ارائه شده توسط این دانشگاه‌ها، چه از جانب دولت و چه از طرف بازار کار جهانی پذیرفته شده است. به‌طور کلی تحصیل در آلمان به دسته‌بندی زیر تقسیم می‌شود:

  • تحصیل در کالج‌ها
  • دانشگاه‌ها
  • دانشگاه‌های علمی کاربردی
  • دانشگاه‌های هنر، موسیقی و فیلم

تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی آلمان هزینه بسیار زیادی دارد؛ به همین خاطر تقریباً 5 درصد از دانشجویان آلمان در این دانشگاه‌ها تحصیل می‌کنند. از طرفی اغلب دانشگاه‌ها خصوصی از نوع علمی کاربردی هستند. در ادامه با تحصیل رایگان در آلمان و سایت دانشگاه های رایگان آلمان بیشتر آشنا خواهید شد.

تحصیل رایگان در آلمان

همان طور که گفته شد، تعداد بسیار زیادی از دانشگاه‌های آلمان به صورت دولتی بوده و نیازی به پرداخت هزینه در آن‌ها نیست. اما مشکلی که برای تحصیل رایگان در آلمان وجود دارد، مسئله زبان است. باید بدانید از میان تعداد بسیار زیادی رشته تحصیلی که در دانشگاه‌های آلمان ارائه می‌شود، تنها ۸۸ مورد به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند. حتی همین ۸۸ رشته نیز بعد از گذشت دو ترم، باید به زبان آلمانی ادامه داده شوند. بنابراین دانستن زبان آلمانی یک شرط مهم برای تحصیل رایگان در آلمان است.

نکته مهم این است که تحصیل رایگان در آلمان بدون داشتن مدرک نیز امکان‌پذیر است؛ تنها باید بتوانید ثابت کنید که حداقل ۸۰۰ ساعت آموزش زبان آلمانی را گذرانده‌اید. اگر قصد دارید هزینه زندگی را نیز از دوش خود بردارید، می‌توانید از بورسیه‌های تحصیلی آلمان استفاده کنید. برای دریافت بورسیه تحصیل در آلمان، باید یک‌ رزومه قوی شامل مقالات بین‌المللی، معدل بالا و سابقه انجام تحقیقات داشته باشید، تا با ارائه آن بتوانید نظر کشور و دانشگاه مقصد را جلب کنید. می‌توانید با مراجعه به سایت دانشگاه های دولتی آلمان، اطلاعات کاملی از نحوه پذیرش به دست آورید. به تقریب می‌توان هزینه زندگی در کشور آلمان برای یک‌ دانشجو را معادل ۸۰۰۰ یورو در سال برآورد کرد. اگر قصد تحصیل در دانشگاه به زبان انگلیسی را دارید، باید سالانه ۲۰۰۰۰ یورو به دانشگاه بپردازید.

 

تحصیل رایگان در آلمان

دانشگاه های دولتی آلمان

تحصیلات تکمیلی در آلمان در دو ردیف دانشگاه‌ها و مدارس عالی ارائه می‌شود. مدارس عالی اغلب در رشته‌های هنری فعالیت می‌کنند. برای اطلاع کامل از دانشگاه‌های دولتی آلمان و شرایط پذیرش آن‌ها، چند سایت وجود دارند که می‌توانید با مراجعه به آن‌ها دانسته‌های خود را تکمیل کنید. فهرست این سایت‌ها در ادامه برای شما قرار داده شده‌اند.

این سایت‌ها می‌توانند منبع و مرجع خوبی برای اقدام برای پذیرش در دانشگاه‌های آلمان باشند. علاوه بر این موارد می‌توانیم با مرور چند دانشگاه دولتی آلمان، اطلاعات اولیه را در مورد آن‌ها به دست آوریم. چند مورد از این دانشگاه‌ها را در ادامه لیست کرده‌ایم.

  • دانشگاه مونیخ
  • دانشگاه فنی مونیخ
  • دانشگاه هایدلبرگ
  • دانشگاه هومبولت
  • دانشگاه فرای
  • دانشگاه بن
  • دانشگاه گوتینگن
  • دانشگاه هامبورگ
  • دانشگاه فرای بورگ

علاوه بر دانشگاه‌های نام برده، موسسات آموزشی و دانشگاه‌های دیگری نیز وجود دارند که با کمی جست‌وجو، مناسب‌ترین آن‌ها را پیدا خواهید کرد.

راحت ترین دانشگاه برای پذیرش آلمان

برخی از دانشگاه‌های آلمان پذیرش راحت‌تری نسبت به سایر دانشگاه‌ها دارند. با شناخت این دانشگاه‌ها می‌توانید مسیر پذیرش را تسهیل کنید. توجه داشته باشید که این به آن معنا نیست که چنین دانشگاه‌هایی از کیفیت تدریس پایینی برخوردارند. تقریباً ‌تمام‌ دانشگاه‌های آلمان کیفیت بالایی در ارائه علوم و مهارت‌ها دارند. چند مورد از این دانشگاه‌ها را در ادامه نام برده‌ایم:

  • دانشگاه بین‌المللی شیار(در رشته‌های تجارت بین‌المللی، روابط بین‌الملل، مدیریت گردشگری، پرستاری)
  • دانشگاه بن (در رشته‌های ژنتیک پزشکی، مطالعات آسیایی و شرقی، فیزیک، زیست‌شناسی و کشاورزی، اقتصاد و حقوق، فلسفه و اخلاق)
  • دانشگاه بین‌المللی علوم کاربردی برلین (لیسانس معماری، لیسانس مدیریت بازرگانی، کارشناسی و مدیریت دیجیتال، طراحی گرافیک و ارتباطات بصری)
  • دانشگاه هومبولت برلین (حقوق، زیست‌شناسی،هنر و علوم انسانی، الهیات، سلامت عمومی، روانشناسی، مهندسی برق،اقتصاد و تجارت، رباتیک)
  • دانشگاه فرایبورگ (علوم طبیعی، علوم اجتماعی)

کلام آخر

در این مقاله به بررسی هزینه تحصیل در آلمان و معرفی دانشگاه‌های رایگان آلمان پرداختیم. علاوه بر آن راحت‌ترین دانشگاه برای پذیرش در آلمان را نیز معرفی نمودیم. توجه داشته باشید که باید پیش از هرگونه اقدام برای مهاجرت، اطلاعات خود را تکمیل کنید. هرگونه اقدام بدون آگاهی ممکن است منجر به ضرر و زیان برای شما شود.

در صورتی که قصد ترجمه رسمی آلمانی مدارک را داشتید، دار الترجمه الف الف با ارائه بهترین خدمات ترجمه رسمی در خدمت شماست. بدین منظور کافیست با کارشناسان ما تماس حاصل کنید یا درخواست خود را از طریق واتساپ ارسال نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *