تفاوت دانشنامه و گواهی موقت چیست؟

تفاوت دانشنامه و گواهی موقت چیست؟

زمانی که اقدام به جمع‌آوری مدارک برای مهاجرت می کنید، دو مدرک مهم و اساسی در لیست ضروریات مهاجرت دیده می‌شوند که البته تنها یکی از این دو مورد کاربردی است. دانشنامه و گواهی موقت مدارکی هستند که ممکن است با یکدیگر اشتباه گرفته شده و به اشتباه ارائه شوند. به همین منظور در این مقاله به بیان تفاوت دانشنامه و گواهی موقت خواهیم پرداخت و شما را با کاربرد و نحوه دریافت هر یک از آن‌ها نیز آشنا می‌کنیم. برای اطلاع از این موارد، تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

تفاوت دانشنامه و گواهی موقت

تفاوت دانشنامه و گواهی موقت چیست؟

دارالترجمه رسمی الف
8 آذر 1401
1 دیدگاه

تعریف دانشنامه و نحوه دریافت آن

دانشنامه در واقع همان مدرک تحصیلی است که حضور شما در یک دوره آموزشی مشخص را اثبات می‌کند. در هر دوره تحصیلی بعد از گذراندن آخرین واحدها، مدرکی به شما اعطا می‌شود که مهر تأییدی بر عبورتان از آن مرحله آموزشی است.

حالا اگر در شرایطی نیاز به اثبات گذراندن دوره مد نظر داشته باشید، با ارائه مدرک می‌توانید این کار را انجام دهید. در هر دانشنامه اطلاعات صاحب آن، رشته مورد نظر، تاریخ اخذ مدرک و موارد این‌چنینی ثبت می‌شوند تا شک و شبهه‌ای وجود نداشته باشد.

در هر سیستم آموزشی با توجه به مقاطع تحصیلی موجود، انواع دانشنامه ها ارائه می‌شوند. این مدرک در واقع معتبرترین مدرک دانشگاهی است که برای اقدام‌های مهاجرتی (معمولا تحصیلی) ارزش ترجمه دارد.

برای دریافت دانشنامه باید روند خاصی را طی کنید که این مسئله بسته به نوع دانشگاه، نوع دوره و رشته تحصیلی متفاوت است. برای مثال دریافت دانشنامه از دانشگاه‌های دولتی به سبب تحصیل رایگان، شرایط نسبتاً سخت‌گیرانه‌تری دارد.

برای دریافت دانشنامه از دانشگاه محل تحصیل در صورتی که دانشجوی دوره روزانه باشید، باید تا پایان مدت زمانی که تعهد به خدمت دارید در ایران کار کنید. در واقع در دوره روزانه به دلیل پرداخت تمام هزینه‌های تحصیل توسط دولت، موظف می‌شوید طبق منطقه‌ای که زمان کنکور بر اساس آن در دانشگاه پذیرش شده‌اید، به دولت خدمت کنید.

زمان ثبت نام در دانشگاه برگه‌ای با همین محتوا به امضای شما می‌رسد. تا پایان این مدت، ریز نمرات و دانشنامه شما در دانشگاه خواهد ماند و پس از آن می‌توانید اقدام به دریافت مدارک خود کنید.

البته راه‌هایی برای تسریع این فرایند نیز وجود دارد. برای کسانی که قصد مهاجرت داشته و یا تمایل به کار کردن ندارند، امکان خرید تعهد به خدمت وجود دارد. پس از آن که سال‌های خدمت برای شما محاسبه شد، می‌توانید با پرداخت مبلغی مشخص به ازای هر سال که به رشته تحصیلی نیز بستگی دارد، تعهدتان را بخرید و به نوعی هزینه تحصیل رایگان را بپردازید.

به علاوه می‌توانید از طریق اعلام عدم کاریابی مدارکتان را بدون پرداخت هزینه دریافت کنید. برای این کار باید به اداره کاریابی شهر خود مراجعه کرده و برای اشتغال درخواست دهید. اگر بعد از شش ماه فرصت شغلی مناسب با مهارت شما یافت نشود، با مراجعه به این اداره درخواست اعلام عدم کاریابی به دانشگاهتان را بیان می‌کنید. اداره مذکور، گواهی را به دانشگاه شما ارسال خواهد کرد. برای دریافت دانشنامه باید شرایط زیر را داشته باشید:

  • به‌طور کامل فارغ‌التحصیل شده باشید؛ یعنی هیچ واحدی از آن مقطع نمانده باشد و تمام دروس را گذرانده باشید.
  • برای آقایان وضعیت نظام وظیفه مشخص شده باشد. این مورد می‌تواند شامل گذراندن خدمت سربازی و یا معافیت پزشکی، تحصیلی و … شود.
  • مسئله تعهد به خدمت حل شده باشد؛ یعنی دوره خدمت را گذرانده باشید، گواهی عدم کاریابی ارائه کنید و یا هزینه تحصیل رایگان را بپردازید.
  • هیچ‌گونه بدهی به دانشگاه نداشته باشید. این مورد وام‌ها و موارد این چنینی را شامل می‌شود.

گواهی موقت چیست؟

گاهی ممکن است شرایط لازم برای دریافت دانشنامه وجود نداشته باشد. برای مثال فرد به صندوق رفاه دانشجویی بدهکار و یا مشکل خدمت سربازی را حل نکرده است. در چنین شرایطی می‌توانید از دانشگاه محل تحصیل خود گواهی موقت فارغ‌التحصیلی دریافت کنید. برای آقایان این گواهی با اعلام گذراندن دوره سربازی و یا معافیت دائم صادر می‌شود. اما تحت شرایط دیگری نیز می‌توان آن را دریافت کرد.

اگر فرد مشغول به تحصیل در مقاطع بالاتر باشد می‌تواند معافیت موقت تحصیلی بگیرد. در صورتی که مشغول به خدمت بوده و یا برگه اعزام به خدمت گرفته باشد(هر دو مورد باید بدون غیبت باشند) با ارائه مستندات می‌تواند اقدام به دریافت گواهی موقت فارغ‌التحصیلی کند.

گواهی موقت پایان تحصیلات کارشناسی

گواهی موقت کارشناسی مدرک موقتی است که گذراندن دوره توسط شما را نشان می‌دهد. این مدرک ارزش چندانی ندارد و صرفاً برای ارائه به بازار کار و کاریابی از سمت دانشگاه به شما ارائه می‌شود. این گواهی به شما کمک می‌کند تا پیش از گذراندن تعهد به خدمت و آزاد شدن دانشنامه اصلی، بتوانید شغل پیدا کرده و مشغول به کار شوید. توجه داشته باشید که گواهی موقت تنها تا زمان دریافت دانشنامه و صرفاً در ایران اعتبار داشته و ارزش ترجمه ندارد. اگر قصد مهاجرت و اپلای در دانشگاه‌های خارجی را دارید، گواهی موقت کار شما را پیش نخواهد برد. البته ممکن است در برخی دانشگاه‌ها برای ثبت نام اولیه گواهی موقت پذیرفته شود. اما برای ثبت نام کامل به دانشنامه اصلی نیاز دارید. خصوصاً اگر عبارت «فاقد ارزش ترجمه» و موارد مشابه در گواهی موقت پایان تحصیلات کارشناسی قید شده باشد، به هیچ عنوان نمی‌توانید برای ترجمه رسمی گواهی موقت به دارالترجمه رسمی آنلاین  مراجعه کنید.

 

تفاوت دانشنامه و گواهی موقت

همان‌طور که طبق توضیحات ارائه شده متوجه شدید، گواهی موقت و دانشنامه با وجود ماهیت یکسان، تفاوت‌های اساسی دارند. هر‌ دوی این مدارک سندی دال بر گذراندن دوره هستند؛ اما دانشنامه مدرک اصلی شماست که تحت شرایط خاص به شما ارائه می‌شود. اما گواهی موقت مدرکی برای استفاده در ایران و صرفاً جهت کاریابی و موارد این چنینی است. گواهی موقت که در آن کلمه‌ی فاقد ارزش ترجمه می‌باشد قید شده باشد ارزش ترجمه ندارد و برای انجام کارهای مهاجرت نباید به آن اکتفا کنید.

اگر قصد مهاجرت دارید، بهتر است با مراجعه به بخش اداری دانشگاه و پرداخت هزینه تحصیل، تعهد به خدمتتان را بخرید. توجه کنید که این مبلغ نسبت به هزینه دانشگاه‌های آزاد و پردیس بسیار ناچیز است. به این ترتیب، در صورتی که مشکلی در خدمت سربازی وجود نداشته باشد و بدهی شما به دانشگاه نیز صفر محاسبه شود، دانشنامه به همراه ریز نمرات به شما تحویل داده خواهد شد.

کلام آخر

مطابق آن‌چه در متن گفته شد، در صورتی که قصد مهاجرت نداشته باشید گواهی موقت پایان دوره نیز کارتان را پیش خواهد برد. اما برای مهاجرت تحصیلی باید اصل دانشنامه را ترجمه کنید در واقع ترجمه رسمی دانشنامه را نیاز خواهید داشت. پیشنهاد می‌کنیم در طول تحصیل برخی اقدامات جزئی اما مؤثر مانند خرید تعهد را انجام دهید تا در صورت وجود مسئله‌ای در این مسیر، فرصت کافی برای رفع آن را داشته باشید. در نهایت پیشنهاد می‌کنیم پیش از هر اقدامی با یک کارشناس در زمینه کارهای مهاجرتی مشورت کنید و اگر شرایط خاصی دارید که توضیحی در ارتباط با آن وجود ندارد، حتماً از متخصصین کمک بگیرید. امیدواریم این مطلب برایتان مفید واقع شده باشد.

دیدگاه‌ها

تعریف دارالترجمه شما را از یکی از دوستانم که مهاجرت تحصیلی کرده شنیدم. این مطلب بسیار گویا و شفاف توضیح داده بودید. برای بنده که قصدم اپلای هست مفید بود.
خیلی سپاسگزارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *