نحوه دریافت ریز نمرات دبیرستان (اطلاعیه جدید سازمان سنجش 1403)

چگونه ریز نمرات دبیرستان را بگیریم؟

اگر نیاز به دریافت ریز نمرات دبیرستان پیدا کرده باشید شاید این سوال پیش بیاید که آیا دریافت ریز نمرات دیپلم کار سختیست؟ در پاسخ باید بگوییم خیر، چرا که انجام این کار بسیار راحت است. بدین منظور تنها کافیست که به دبیرستان خود مراجعه نمایید و با ارائه مدارک کافی، تمام ریز نمرات دیپلم و دبیرستان خود را دریافت کنید. جزییات دریافت ریز نمرات در این مطلب برای شما آماده شده است. با ما همراه باشید.
دریافت ریز نمرات دبیرستان

نحوه دریافت ریز نمرات دبیرستان (اطلاعیه جدید سازمان سنجش 1403)

دارالترجمه رسمی الف
23 آبان 1401
47 دیدگاه

مقدمه

طبق اطلاعیه سازمان سنجش در سال‌ ۱۴۰۲ نمرات دبیرستان و پیش دانشگاهی در رتبه کنکور دانش‌آموزانی که قصد شرکت در کنکور را دارند تأثیرگذار خواهد بود. دانش‌آموزان با گرفتن یک کد که مربوط به سوابق تحصیلی دوران دبیرستان آن‌هاست و ارائه آن به سازمان سنجش می‌توانند از تاثیر مثبت نمرات دبیرستان در رتبه کنکور خود بهره‌مند شوند. به این معنی که اگر نمرات باعث بهتر شدن رتبه کنکور آن‌ها شود تغییر رتبه اعمال می‌گردد و در غیر این صورت تغییری اعمال نخواهد شد.

از طرفی برای اپلای‌ کردن در دانشگاه‌های خارج از کشور در مقطع لیسانس، برای استخدام در برخی از سازمان‌ها یا پس از قبولی در دانشگاه‌ها، دریافت ریز نمرات دبیرستان مورد نیاز خواهد بود. هر کدام از موارد ذکر شده روشی برای دریافت ریز نمرات دارد که در ادامه به توضیح آن‎‌ها خواهیم پرداخت.

نحوه گرفتن کد سوابق تحصیلی دبیرستان

اگر قصد شرکت در کنکور را دارید، دریافت ریز نمرات دیپلم به این شکل است که با ورود به سامانه dipcode.medu.ir کدی را دریافت می‌نمایید که باید آن را در هنگام ثبت نام کنکور به سازمان سنجش ارائه نمایید. برای این کار نیاز به اطلاعاتی از جمله موارد زیر دارید:

  • کد دانش‌آموزی که در کارنامه شما درج شده
  • سال تولد
  • نام و نام خانوادگی، شماره شناسنامه
  • کد ناحیه

ریز نمرات دیپلم و ریز نمرات پیش دانشگاهی هر کدام باید به صورت مجزا از این سایت دریافت شود.

پس از ورود به سایت دیپ کد (dipcode.medu.ir) به عنوان سامانه دریافت کد سوابق تحصیلی می‌توانید پس از ارائه اطلاعات درخواستی سامانه، کد سوابق تحصیلی خود را دریافت نمایید.

جهت انجام این کار مراحل زیر را طی نمایید:

  • وارد سایت medu.ir شده و روی گزینه “برای مشاهده سوابق و دریافت کد سوابق تحصیلی کلیک کنید” کلیک کنید.
  • کد دانش‌آموزی، کد منطقه، کد مقطع و تاریخ تولد خود را وارد نمایید.
  • اطلاعات خود را تأیید نموده و کد سوابق تحصیلی خود را دریافت نمایید.

کد دانش‌آموزی از روی کارنامه دانش آموز و کد منطقه از طریق مراجعه به سایت سازمان سنجش قابل دسترس است.

برای بدست‌آوردن کد منطقه به سایت سازمان سنجش مراجعه نموده و با جستجو‌ کردن شهری که در آن جا مدرک خود را اخذ نموده‌اید، کد منطقه مورد نظر را دریافت نمایید.

نحوه درخواست تاییدیه تحصیلی جهت استفاده در سازمان‌ها و یا دارالترجمه

کاربرد دیگر ریز نمرات تحصیلی در مواقعی است که شما قصد پذیرش تحصیلی در مقطع لیسانس در دانشگاه‌های خارج از کشور دارید. برای این کار باید ریز نمرات شما توسط ترجمه رسمی آنلاین به زبان کشور مقصد ترجمه گردد. لازم به ذکر است ترجمه رسمی ریز نمرات با بهترین کیفیت به زبان های انگلیسی، آلمانی، ترکی و … در دارالترجمه رسمی الف انجام می شود. می توانید در موارد دیگری مانند استخدام در یک سازمان یا قبولی در برخی از دانشگاه‌ها نیز نیاز به استعلام ریز نمرات دبیرستان شما وجود دارد.

در این‌گونه موارد شما می‌توانید با مراجعه به سایت emt.medu.ir درخواست تاییدیه تحصیلی خود را انجام داده و نسبت به ارسال ریز نمرات خود به دارالترجمه یا دانشگاه و سازمان موردنظر اقدام نمایید.

درخواست شما به منطقه صادرکننده مدرک تحصیلی ارسال شده و پس از بررسی و اطمینان از وجود و صحت مدرک گواهی تاییدیه تحصیلی صادر شده و به صورت الکترونیک برای استعلام‌ گیرنده ارسال می‌شود.

برای انجام این درخواست نیاز به اطلاعات مدرک تحصیلی، شماره موبایل، نام و اطلاعات دانشگاه یا سازمان استعلام‌ گیرنده تأییدیه تحصیلی، کارت بانکی و رمز دوم جهت پرداخت الکترونیکی دارید.

مراحل درخواست تأییدیه تحصیلی آموزش و پرورش

می توانید آموزش تصویری تاییدیه تحصیلی مدارک صادره توسط وزارت آموزش و پرورش را از طریق لینک روبرو مطالعه کنید (گرفتن اصل مدرک دیپلم).

ارائه درخواست تأییدیه تحصیلی و ارسال ریز نمرات دبیرستان به دارالترجمه، سازمان و یا دانشگاه موردنظر دارای ۵ مرحله زیر است:

  1. انتخاب نظام و مقطع آموزشی
  2. ثبت مشخصات هویتی و تحصیلی
  3. تأیید اطلاعات
  4. استفاده از درگاه بانکی جهت پرداخت کارمزد
  5. دریافت کد پیگیری

۱) انتخاب نظام و مقطع آموزشی

مقطع آموزشی خود را از بین موارد زیر باید انتخاب نمایید:

  • نظام جدید ۳-۳-۶ متوسطه
  • نظام سالی واحدی که شامل سالی واحدی متوسطه و سالی واحدی پیش دانشگاهی می‌شود.
  • نظام ترمی واحدی که شامل ترمی واحدی متوسطه و ترمی واحدی پیش دانشگاهی می‌شود.
  • نظام ۴ ساله متوسطه
  • نظام ۶ ساله متوسطه

۲) مشخصات هویتی و تحصیلی

  • مشخصات شناسنامه‌ای و تحصیلی خود را بر اساس اطلاعات موجود در مدرک تحصیلی خود درج کنید.
  • دانشگاه یا سازمان استعلام‌گیرنده خود را انتخاب نمایید.
  • روی دکمه “ادامه/گام بعدی” کلیک کنید.

۳) تائید اطلاعات

در این مرحله اطلاعات ثبت‌شده خود را مشاهده می‌نمایید. درصورتی‌که از صحت اطلاعات اطمینان دارید روی دکمه “تائید/گام بعدی” کلیک نمایید. در غیر این صورت با کلیک روی دکمه “قبلی” به مرحله قبل بازگشته و اطلاعات خود را تصحیح و تکمیل کنید.

۴) درگاه بانکی

در این مرحله به درگاه پرداخت بانکی وارد می‌شوید که باید با استفاده از کارت بانکی خود کارمزد مربوطه را پرداخت نمایید. در صورت تائید پرداخت به مرحله بعدی وارد خواهید شد.

۵) دریافت کد پیگیری

پس از پرداخت کارمزد، کلیه اطلاعات وارد شده و اطلاعات بانکی همراه با کد پیگیری درخواست تأییدیه تحصیلی ظاهر می‌شود.

با کلیک روی دکمه “چاپ اطلاعات”  این صفحه را چاپ کرده و نزد خود نگه دارید.

با انجام این مراحل استعلام سوابق تحصیلی شما پس از تأیید منطقه تحصیلی شما به مقصد مورد نظر شامل دارالترجمه، مؤسسه و یا دانشگاه ارسال خواهد شد.

جمع‌بندی

کاربردهای ریز نمرات دبیرستان جهت درخواست پذیرش تحصیلی در دانشگاه‌های خارج از کشور در مقطع لیسانس، ارائه سوابق به سازمانی که در آن استخدام شده‌اید، دانشگاهی که در آن قبول شده‌اید و یا تأثیر آن روی رتبه کنکور است.

گرفتن تاییدیه تحصیلی و همچنین کد سوابق تحصیلی از طریق اینترنت و به صورت آنلاین امکان‌پذیر بوده و شما می‌توانید با توجه به نیاز خود به یکی از سایت‌های met.medu.ir و یا dipcode.medu.ir مراجعه نموده و نسبت به دریافت ریز نمرات خود اقدام نمایید.

سامانه درخواست تأییدیه تحصیلی با آدرس met.medu.ir در زمانی کاربرد دارد که نیاز به ترجمه ریز نمرات شما وجود داشته باشد یا این‌ که سازمان یا مؤسسه‌ای از شما سوابق تحصیلی دوران دبیرستان شما را بخواهد. در این صورت شما با مراجعه به این سایت می‌‌توانید با توجه به توضیحات ارائه‌ شده در مقاله نسبت به ثبت درخواست خود اقدام نمایید.

اگر قصد شرکت در کنکور را دارید با مراجعه به سامانه dipcode.medu.ir می‌توانید کد سوابق تحصیلی خود را که مربوط به معدل و ریز نمرات دبیرستان شما است به صورت آنلاین از این سامانه دریافت نموده و در هنگام ثبت نام کنکور به سازمان سنجش ارائه نمایید.

دیدگاه‌ها

سلام وقتتون بخیر
من مشغول تحصیل در مقطع کارشناسی هستم و اصل مدارک دیپلم و ریز نمرات دست دانشگاهه، میخواستم بدونم میتونم دوباره اصل ریز نمرات و دیپلم رو از آموزش پرورش بگیرم؟
برای سفارت میخوام

با سلام ، بله شما می توانید برای مدتی کوتاه اصل مدارک را دریافت کنید و سپس تحویل دهید.

سلام من اصل ریز نمراتمو برای ترمیم معدل استفاده کردم الان برم مدرسه فارق التحصیلیم دوباره بهم اصلشو میدن؟

با سلام
برای ترجمه مدرک دیپلم کار دانش هم نیاز به ریزنمرات است؟

با سلام ،نیازی به ارائه ریزنمرات نمی باشد

سلام من دهم و یازدهم رو تو یه مردسه و دوازدهم رو تو یه مدرسه دیگه خوندم همون فقط مدرسه آخرم برام کل مدارک و ریزنمراتمو دارن؟

سلام خسته نباشید من گواهی دیپلم نظام قدیم می‌خوام بگیرم برای پذیرش دانشگاه ترکیه از کجا باید شروع کنم و چند روز طول می‌کشه صدورش ؟ در ضمن ریز نمرات هم لازم دارم ولی نمرات چهارم دبیرستان من گم شده یا بصورت سیستمی جای دیگری ثبت شده با تشکر از شما

با سلام
من دانش آموز تجربی هستم میخواستم بدونم اگه سال دوازدهم رو بصورت غیر حضوری بخونم و فقط برای امتحانات نوبت اول و امتحانات نهایی شرکت کنم ؟روی ریز نمراتم اثر داره؟

سلام وقتتون بخیر ببخشید میخاستم بپرسن ریزنمرات هم شامل نمرات ترم اول میشه هم ترم دوم؟ با توجه به اینکه امسال امتحانات خرداد نهایی شده، نمرات ترم اول هم تاثیری داره؟ نمرات مستمر چطور؟

سلام من دانشجوی روزانه بودم و دوباره کنکور دادم و در دانشگاه روزانه مجدد قبول شدم و برای ثبت نام در دانشگاه جدید نیاز به ریز نمرات دارم که دست دانشگاه قبلی است.ایا میتونم به مدرسه مراجعه کنم و ریز نمرات رو دوباره بگیرم و به امضا و مهر مدرسه و اموزش پرورش برسونم؟

با سلام ، بله می تونید.

سلام وقتتون بخیر،
من فارغ التحصیل سال 89 هستم، و مدارکمو گم کردم، الان میخام کنکور ثبتنام کنم چکار باید بکنم؟ لطفا راهنمایی کنید

با سلام ، به مدرسه محل تحصیل خود مراجعه کنید و درخواست صدور دیپلم و کارنامه رو بدید و از اون طریق اقدام به پیگیری برای اخذ مدارکتون کنید

سلام وقتتون بخیر، من فارغ التحصیل سال 89 هستم، و مدارکمو گم کردم، الان میخام کنکور ثبتنام کنم چکار باید بکنم؟ لطفا راهنمایی کنید

سلام وقت بخیر. ریزنمرات شامل چه نمره هایی است؟ یعنی شامل همه نمره های مستمر و سر کلاسی و نوبت اول هم میشه؟

ریز نمرات دبیرستان پایه 10-11 و 12 رو شامل میشه

سلام. وقت بخیر.
آیا لازم است ریزنمرات حتما عکسدار باشد؟ یا تمبر داشته باشد؟
مدرسه ای که من در ان درس خواندم منحل شده و مدرسه ای که پرونده ها به آن انتقال یافته فقط ریز نمرات را مهر کرد، ولی نه تمبری زد و نه اجازه الصاق عکس و مهر کردن آن را داد.
مشکلی ندارد؟
با تشکر

با سلام ، ریزنمرات خود را از طریق اداره کل آموزش و پرورش استان خود پیگیری کنید تا مهردار و عکس دار شود.

سلام.بنده برای گرفتن مدرک کارشناسی نیاز به ریزنمرات دارم(_فارغ التحصیل 95-94)متاسفانه بدلیل گرفتن پرونده از دبیرستان و گم شدن تاییدیه امکان گرفتن به من ندادن و مدرک بنده بعد گذشتن 7سال در دانشگاه تبریز مونده.ازچه راهی برای گرفتن ریزنمرات میتونم اقدام کنم.ممنونم

سلام پسر من دانشگاه خوارزمی درس میخونه رشته فیزیک رفته دانشگاه گفته ریزنمرات میخام گفتن که ریزنمرات رو نمیدیم اگر میخای باید انصراف بدید برای سفارت ایتالیا میخایم چی کار کنیم

با سلام

شما می توانید از طریق وب سایت آموزش و پرورش و یا با مراجعه به ساختمان مرکزی آموزش و پرورش واقع در میدان فلسطین مراجعه کنید

سلام وقتتون بخیر برای گرفتن ریز نمرات مجبوریم به مدرسه مراجعه کنیم یا میتونیم از سایت هم بگیریم خودمون چوت من پرونده تحصلیم کلا دست خودمه

سلام وقت بخیر ببخشید میشه کد ملی و کد دانش آموزی یکی باشه

سلام خسته نباشید من فارغ التحصیل رشته کاردانی دانشگاه ایلام هستم تمام مدارکم در دانشگاه ایلام هست الان من ریز نمرات رو میخوام باید چجوری برای دریافت اونا اقدام کنم

با سلام
به بخش انسانی دانشکده خود مراجعه کنید.

سلام من دیپلم فنی سال ۹۵ دارم اما کارنامه ام گم شده چیکار باید بکنم ؟ چون میخوام بعد از خدمت برم برای اخذ دیپلم مجدد کارنامه ام اگه نباشه مشکلی پیش میاد؟ چیکار باید بکنم؟ ممنون میشم راهنماییم کنید

با سلام
شما می توانید هر زمان که تمایل داشتید برای اخذ مجدد دیپلم و کارنامه خود به مدرسه یا منطقه و یا ناحیه محل تحصیل خود مراجعه کنید ، اما در نظر داشته باشید که برای صدور المثنی می بایست مسیر طولانی را بین اداره جات طی کنید.

سلام ببخشید من ۲ تا سوال دارم یکی اینکه آخرش ریز نمرات و باید حضوری از مدرسه گرفت یا میشه از سایت emt.medu.ir گرفت؟ و اینکه من از طریق این سایت اقدام کردم و وقتی نوشته بود سازمان استعلام گیرنده نمی‌دونستم چی بزنم زدم وزارت آموزش و پرورش. الان استرس دارم نکنه کاری که کردم غیر قانونی باشه. میشه راهنماییم کنید ؟

ریزنمرات و دیپلم را می بایست از مدرسه ، منطقه و یا اداره کل آموزش و پرورش دریافت کرد و سامانه emt فقط برای استعلام اصالت درستی مدارک تحصیلی شما می باشد و ارزش دیگری ندارد و این استعلام را دادگستری و خارجه برای تایید مدارک حتما می بایست رویت کنند در غیر اینصورت تایید نخواهند کرد.
در قسمت استعلام گیرنده بزنید دفاتر ترجمه رسمی.

سلام ، عزیزی دارم خارج از کشور و امکان اومدنشون به ایران میسر نیست . فارغ التحصیل نظام قدیم هستند ، اومدنشون هم به ایران میسر نیست .من دوستشون هستم چطور میتونم براشون ریز نمرات بگیرم ؟

خیر ، متاسفانه تنها به مالک اسناد جوابگو هستند و شخص دیگری نمی تواند برای دریافت مدارک تحصیلی شخصی دیگر اقدام کند.

باید برن سفارت یا کنسولگری ایران تو کشوری که هستن یک وکالت بهتون بدن بابت انجام کارای تحصیلیشون

سلام
من کارنامه ی سه سال دبیرستانم بدون هیچ مهر و تمبری هست، باید چه کار کنم ؟

با سلام ، به منطقه تحصیلی خود مراجعه کنید و از این طریق نسبت به دریافت مهر و تمبر اقدام نمائید.

با سلام‌ من دیپلم در سال۹۴گرفتم و الان ب نمرات ریز دیپلم احتیاج دارم اما مدرسه‌ای ک قبلأ تحصیل کردم کلأ جمع شده حالا باید نمرات ریز دیپلم کجا بگیرم؟….؟؟

با سلام
ابتدا به آموزش پرورش منطقه و بعد از آن به ناحیه مراجعه کنید تا شما را برای انجام امور اداری و دریافت ریز نمرات راهنمایی کنند.

سلام ببخشید
ریز نمرات منظورش چه نمراتی هستند.

کارنامه تحصیلی

سلام. من ریز نمرات سال سوم دبیرستانم گم شده نه توی دانشگاه هست و نه مدرسه ی تحصیلم. رفتم اومزش پرورش میگن برو از دفاتر امتحانی مدرسه بگیر ولی اون هم چون مدرسه منحل شده نیستن. الان اموزش و پرورش نمیده این لیست نمرات رو هیچ کاریش نمیشه کرد؟

با سلام
به اداره کل آموزش و پرورش مراجعه کنید و اگر در تهران هستید به آدرس میدان فلسطین اداره کل آموزش و پرورش مراجعه کنید تا شما را در این خصوص راهنمایی کنند.

باسلام
من کل پرونده دبیرستان رو دارم ولی خبری از نمرات پیش دانشگاهی نیست

سلام ببخشید من سوالی داشتم
سال دوم متوسطه منطقه یک بودم سوم منطقه سه و پیش دانشگاهی هم شهرستان بودم که احتمالا منطقه سه هست الان برای کنکور کدوم منطقه برای من حساب میشه و معدل تاثیر منفی هم داره در کنکور یا فقط تاثیر مثبت داره؟

باسلام چطور میتونم بدون اینکه به شهرستان دوران تحصیلی خودم مراجعه کنم بتونم ریزه نمرات مو بگیرم دیپلم ردی هستم

با سلام ، یا بصورت مراجعه حضوری و یا از طریق سامانه می تونید برای ارسال دیپلم و کارنامه به دانشگاه مورد نظر اقدام نمائید.

چرا من دیپلم و ریزنمرات دیپلمم رو ازطریق سایت درخواست کردم وبه دانشگاه ارسال شد

سلام من فارغ التحصیل ۸۹هستم کارنامه پیش دانشگاهیم تو سیستم مدرسه میشه برم برام چاپ کنن یا نه

با سلام
به مدرسه محل تحصیل مراجعه کنید تا برای شما مدرکتون رو پرینت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *