گرفتن اصل مدرک دیپلم از آموزش و پرورش چگونه است؟

دریافت اصل مدرک دیپلم از آموزش و پرورش چگونه است؟

در این مطلب قصد داریم نحوه دریافت اصل مدرک دیپلم از مدرسه را با شما به اشتراک بگذاریم. در صورتی که قصد مهاجرت و بورسیه شدن را داشته باشید قطعا به این مدرک نیاز خواهید داشت. مشکل از جایی آغاز می‌شود که شما به دانشگاه مراجعه کنید و در کنار دیگر مدارک، دیپلمتان آنجا نباشد. در این صورت چه باید کرد؟ جواب در ظاهر ساده است. می‌بایست به مدرسه مراجعه کنید. خانم ها می توانند بدون ارائه هیچ مدرکی دیپلم خود را از دبیرستان دریافت کنند. اما آقایان باید کارت دانشجویی و یا کارت پایان خدمت خود را به دبیرستان ارائه دهند. حال با توجه به عدم نظام ساختار یافته در مدارس ایران، اگر بدشانس باشید! ممکن است مدرک دیپلمتان را در مدرسه هم پیدا نکنید که در این صورت می‌بایست به آموزش و پرورش منطقه خود مراجعه نمایید. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری از جزییات اخذ مدرک دیپلم بدست آورید.
گرفتن اصل مدرک دیپلم

گرفتن اصل مدرک دیپلم از آموزش و پرورش چگونه است؟

دارالترجمه رسمی الف
11 مهر 1401
110 دیدگاه

نحوه گرفتن اصل مدرک دیپلم از آموزش و پرورش

مدرک تحصیلی دیپلم در واقع نخستین مدرک تحصیلی معتبری است که گواهی پایان تحصیل شما در مدرسه بوده و برای آن که وارد دانشگاه شوید، به آن نیاز خواهید داشت. اگر آخرین مدرک شما دیپلم باشد و بخواهید در برخی از نهادها، ارگان‌ها و مراکز شروع به کار کنید، احتمالاً به ارائه آن نیاز خواهید داشت.

در شرایط دیگر اگر بخواهید برای دانشگاهی در خارج از کشور مدارکتان را ارسال کنید، باید اصل مدارک دیپلم و پیش‌ دانشگاهی را به دارالترجمه بفرستید. به همین منظور، در این مقاله نحوه گرفتن اصل مدرک دیپلم از آموزش و پرورش و مدرسه را برایتان شرح دادیم. در ادامه این مقاله می‌توانید با چگونگی دریافت اصل مدرک دیپلم، پیش دانشگاهی و ریز نمرات آشنا می شوید.

طبیعتاً راحت‌ترین و بهترین راه برای دریافت اصل مدرک دیپلم، مراجعه به مدرسه دوران تحصیل است. اصولاً زمانی که برای ثبت نام دانشگاه اقدام می‌کنید، مدرسه گواهی موقت دیپلم و پیش دانشگاهی را به شما می‌دهد و با استفاده از آن، شما در دانشگاه ثبت نام می‌شوید. بعد از چند وقت که اصل دیپلم شما صادر شد، می‌توانید به مدرسه مراجعه کرده و اصل دیپلم خود را دریافت کنید.

اگر مشغول به تحصیل در دانشگاه باشید، در حین تحصیل با ارائه کارت دانشجویی که تاریخ دارد و نشان اشتغال به تحصیل شماست، می‌توانید به راحتی اصل مدرک دیپلم را از مدرسه دریافت نمایید.

برخی از مدارس برای تحویل دادن مدرک دیپلم، گواهی موقت را از شما دریافت می‌کنند. در چنین شرایطی باید ابتدا به دانشگاه محل تحصیل مراجعه نموده و با دریافت گواهی موقت پیش دانشگاهی و دیپلم و ارائه آن به مدرسه، اصل مدرک دیپلم را دریافت کنید. برای آقایان مسئله خدمت سربازی نیز مطرح است.

برای دریافت دیپلم از مدرسه باید کارت پایان خدمت را ارائه کنید. البته در صورتی که اقدام به آغاز خدمت نموده‌اید و برگه سبز دارید هم باید بتوانید اصل مدرک دیپلم را از مدرسه دریافت کنید.

در چنین شرایطی ممکن است ناآگاهی مسئولین مدرسه برایتان دردسرساز شود. اغلب مسئولین مدارس فقط از قانون کارت پایان خدمت مطلعند. بنابراین باید به اداره آموزش و پرورش ناحیه مراجعه کنید تا در کنار برگه سبز، ماده قانونی را ضمیمه کنند تا بتوانید با ارائه آن به مدرسه، اصل دیپلم را دریافت نمایید. در کنار مدارک گفته شده، همراه داشتن مدارک شناسایی را فراموش نکنید.

اصل مدرک پیش دانشگاهی را از کجا بگیریم؟

مدرک پیش دانشگاهی یکی دیگر از مدارکی است که برای مواردی مثل اپلای کردن نیاز به ترجمه دارد و لازم است اصل آن را در اختیار داشته باشید. اصولاً اصل مدارکی که پیش از رفتن به دانشگاه دریافت می‌کنید، در اختیار دبیرستانی است که در آن تحصیل کرده‌اید.

بنابراین برای دریافت اصل مدرک پیش دانشگاهی نیز باید به دبیرستان مراجعه نمایید. توصیه می‌کنیم تا حد امکان در حین تحصیل در دانشگاه این کار را انجام دهید و برای جمع‌آوری مدارکتان اقدام کنید. چرا که اغلب در دبیرستان‌ها باید گواهی مبنی بر اشتغال به تحصیل ارائه کنید و یا کارت پایان خدمت و برگه سبز خدمت داشته باشید. در صورتی که با کارت دانشجویی تاریخ‌دار به مدرسه مراجعه کنید، احتمال مواجه با مشکلات متعدد کم‌تر است.

نحوه گرفتن ریز نمرات دیپلم و پیش دانشگاهی

یکی از مدارکی که برای دانشگاه و یا ترجمه مدارک به منظور مهاجرت تحصیلی و اپلای کردن به آن نیاز خواهید داشت، ریز نمرات است. بسته به این که تا چه مقطعی تحصیل کرده‌اید و برای تحصیل در چه سطحی اقدام می‌کنید، به ریز نمرات مقاطع مختلف نیاز دارید.

نمرات دبیرستان و پیش دانشگاهی بسیار حائز اهمیت هستند و برای قابل استناد بودن آن‌ها، باید مدارک را به تأیید مدرسه، آموزش و پروش ناحیه و اداره کل برسانید. دریافت ریز نمرات کار سختی نیست؛ فقط باید کمی دوندگی را به جان بخرید.

برای گرفتن ریز نمرات، مراحل زیر را یک به یک انجام دهید:

  • پیش از هر چیز، به دبیرستانی که در آن تحصیل می‌کردید مراجعه نموده و از دفتردار یا مسئول رایانه تقاضا کنید ریز نمرات دوره دوم متوسطه را به شما تحویل دهد. اگر دانش‌آموز نظام قدیم باشید، طبیعتاً نمرات مربوط به چهار سال هستند و اگر در نظام جدید تحصیلی درس خوانده باشید، ریز نمرات سه سال به شما تحویل داده خواهد شد.
  • حتماً یک عکس مناسب به همراه داشته باشید تا مدیریت مدرسه بعد از ضمیمه کردن عکس، ریز نمرات شما را مهر کند (یعنی مهر بخشی از عکس را هم بپوشاند). توجه داشته باشید که ریز نمرات بدون مهر مدرسه اعتباری ندارد.
  • اگر در مدارس مختلف درس خوانده‌اید، باید این مراحل را در هر مدرسه طی کنید و نمرات را تحویل بگیرید.
  • پس از صدور ریز نمرات توسط مدرسه، به اداره منطقه بروید تا ادامه کار را آن‌جا پی‌گیری کنید.
  • در این قسمت ریز نمرات شما باید به تأیید مسئول تأیید مدارک مقطع متوسطه و معاون اداره برسد. مطمئن شوید که ریز نمراتتان توسط افراد نام برده مهر و امضاء شود.
  • در مرحله آخر به اداره کل آموزش و پرورش استان بروید و مراحل تکمیلی را برای الصاق تمبر و ثبت مهر اداره کل طی کنید. در پایان این مرحله مدارکتان برای ترجمه و یا ارائه به هر مرجع رسمی آماده است.
  • بهتر است اصل مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی را نیز به همراه داشته باشید و در صورتی که دانشجو هستید، کارت دانشجویی‌تان را با خود ببرید.

در پایان اگر به ترجمه رسمی مدارک از جمله ترجمه رسمی دیپلم نیاز دارید با دفتر ترجمه الف تماس گرفته تا کارشناسان ما، شما را در این امر یاری کنند.

ترجمه رسمی مدارک تحصیلی

ترجمه رسمی مدرک تحصیلی کارنامه توصیفی ابتدایی

دیدگاه‌ها

با سلام ، تا زمان صدور مدرک کارشناسی نگه میدارن

سلام لطفا کمک کنید چون واقعا گیج شدم .من امسال دیپلم موقتو گرفتم و پشت کنکور موندم و گواهی اشتغال به تحصیلم هم امسال گرفتم الان ۶ ماه از تاریخ صدور دیپلم موقتم رد شده ، اگه برم مدرسه بهم تحویل میدن؟

سلام من خانم هیتم سال۹۱دیپلم گرفتم الان گم کردم مدرسم منحل شده رفتم اموزش پرورش کرمان میگه دیگه دیپلم صادر نمیکنیم چیکار کنم میشه راهنمایی کنین تاریخ ۱۴/۱۱/۱۴۰۲

سلام من سال ۸۱دیپلم گرفتم و دو ترم دانشگاه رفتم ولی ترک تحصیل کردم الان میخوام مهاجرت کنم ولی نمیدونم مدرک دیپلممو از کجا بگیرم راهنمایی کنید ممنونم

با سلام ، از طریق مدرسه ، ناحیه و منطقه می بایست پیگیری کنید

سلام مدرک اصل دیپلم گمشده چکار کنم . کپیش کار راه میندازه ؟

با سلام ، دارالترجمه ها موظف هستند که ترجمه رسمی را از روی اصل مدرک انجام دهند و با کپی نمی توان اقدام به ترجمه رسمی کرد به همین جهت حتما می بایست جهت دریافت اصل مدرک دیپلم از اداره کل آموزش و پرورش اقدام کنید

من یسوال داشتم من برای ترمیم داخل سایت به مدرک اصلی دیپلم نیاز دارم
و تازه دانشگاه ثبت نام کردم و ایا میشه برم مدرک دیپلم موقت دانشگاه و کپی مدرک اصلی و
دیپلم اصلی از دانشگاه بگیرم؟

خسته نباشید،برای گرفتنه مدرک دیپلم چقدر باید پول پرداخت کنم ؟ نمیدونم ایا دیپلمم هنوز پیشه ماست یا باید جای دیگه مراجعه کنم؟
ممنون میشم اگه جواب من را بدید🙏🌱

سلام خسته نباشید
میشه لطفا راهنمایی کنید که چجوری میتونم بفهمم دیپلم دارم یا نه؟

سلام آیا اینترنتی میشه مدرک تحصیلی بگیرم من دیپلم دارم نمیدونم چجوری غیر حضوری بگیرمش

با سلام ، در این خصوص به وب سایت رسمی وزارت آموزش و پرورش مراجعه کنید و نحوه دریافت اصل مدرک دیپلم بصورت شفاف توضیح داده شده است.

با سلاو عرض ادب من یک ترم در دانشگاه درس خوندم.
الان میخوام برم خدمت و ازم اخرین مدرک تحصیلی رو میخوان
به دبیرستان رفتم گفتن دانشگاه باید برم
میخواستم بدونم مدرک رو دانشگاه میده یا اموزش پرورش؟؟؟

با سلام ، با توجه به این که شما تحصیل در دانشگاه را به اتمام نرسانده اید در نتیجه آخرین مدرک تحصیلی شما مدرک دبپلم یا پیش دانشگاهی می باشد.

سلام خسته نباشید من امسال دیپلم میگیرم میخواستم بدونم هیچ راهی نیست بدون رفتن به سربازی و دانشگاه بشه اصل مدرک دیپلم رو گرفت و ترجمه کرد؟

بدون دانشگاه و سربازی فکر نکنم بتونی اصل مدرک رو بگیری. میتونی تو دانشگاه ازاد حالا اگه خواستی ثبت نام کنی بعد با کارت دانشجویی بگیری.

این سوالِ من هم هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *